بررسی عوامل موثر بر موفقیت نمایشگاه های بین المللی صادرات |
- اهمیت، ضرورت و انگیزه پژوهش
یکی از ابزارهای مهم برای رونق بخشیدن به صادرات و انجام فعالیت موثر در تبلیغات و بازاریابی کالاها و خدمات، نمایشگاه است. هیچ یک از وسایل ارتباط جمعی همانند نمایشگاه دارای کارکرد چند بعدی نیستند. در نمایشگاه میتوان علاو بر جذب مشتریان جدید و بهبود مناسبات با مشتریان فعلی، از تغییرات در ترکیب و رفتار آنها اطلاع حاصل کرد و ضمن تماس مستقیم با خریداران بالقوه اطلاعات مورد نیاز در زمینه های چون کیفیت کالا، روش یا طرقه کار با آن، خدمات پس از فروش … را در اختیار آنها گذاشت. در تعریف گویا و کوتاه نمایشگاه را میتوان تبلیغ زنده نامید، زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولیدکننده، توزیعکننده، مصرف کننده کالا یا خدمات دریک زمان و مکان مناسب گردهم میآیند، هم چنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدکنندگان میگردد.(نیازی،1382،ص17) (نیازی،سید رضا(1382)؛ حضور موفق در نمایشگاه، چاپ اول، نشر اتابک.)
- اهداف پژوهش
اهداف در این پژوهش، عبارتند از:
- شناسایی عوامل موثر در موفقیت نمایشگاه های تخصصی بین المللی (صادراتی)
پیشنهاد راهکار مطلوب و مناسب جهت برگزاری موفقیتآمیز نمایشگاهها
- سوالات اصلی تحقیق
چه عواملی در موفقیت نمایشگاههای تخصصی بین المللی (صادراتی) موثراست؟
- مدیریت، هدایت عملکردی نیروها، تبلیغات حرفه ای و تخصصی بر موفقیت نمایشگاه ها تأثیر معنادار دارد.
- شفاف سازی برای مشارکت کنندگان، لزوم نظام حمایتی و رعایت اصول بازرگانی بر موفقیت نمایشگاه ها تأثیر معنادار دارد.
- توجه به شرایط حاکم بر جامعه و همکاری و مشارکت همه عوامل درگیر نمایشگاه بر موفقیت نمایشگاه ها تأثیر معنادار دارد.
توجه به زمان و فضای برگزاری نمایشگاه بر موفقیت نمایشگاه ها تأثیر معنادار دارد.
- روش پژوهش
تحقیق حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها یک تحقیق توصیفی پیمایش و از نوع همبستگی است .
- جامعه آماری پژوهش
جامعه آماری این تحقیق مدیران غرفه های شرکت کننده در نمایشگاه های تخصصی بین المللی( صادراتی) برگزار شده در محل دایمی نمایشگاه های تهران شش ماهه اول 1393 بوده است که بالغ بر 2000 نفر می باشد.
1-8-1- روش گردآوری اطلاعات
به منظور جمعآوری اطلاعات در این پژوهش از روش کتابخانهای و میدانی استفاده شده است بدین ترتیب که به منظور جمع آوری تاریخچه و مبانی نظری از روش کتابخانهای با مراجعه به اسناد و مدارک ،سایتهای اینترنتی ، بانکهای اطلاعاتی و مقالات علمی و پایان نامه ها و…استفاده شده و با بهره گرفتن از روش میدانی و جمع آوری نظرات شرکت کنندگان و مراجعین در نمایشگاه ها از طریق پرسشنامه بررسی گردید .
1-8-2- روش تجزیه و تحلیلهای آماری
جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
1-8-2-1- آمار توصیفی
برای تجزیه و تحلیل داده های جمعآوری شده ابتدا آمار توصیفی که به بررسی متغیرهای جمعیت شناختی تحقیق شامل جنسیت، میزان تحصیلات، سن، سابقه خدمت می پردازد؛ مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گرفتن از جداول فراوانی و فراوانی نسبی و آزمون کروسکال والیس از طریق نرافزار SPSS صورت میگیرد.
1-8-2-2- آمار استنباطی
[سه شنبه 1400-05-05] [ 09:58:00 ق.ظ ]
|