تأثیر میزان و نوع مصرف رسانهای بر هویت جنسیتی دختران |
یکی از جنبه های زندگی اجتماعی انسان هویت اجتماعی و نحوه شکل گیری آن است .عوامل گوناگونی درحوزه زندگی اجتماعی و شکل گیری آن نقش دارند مانند خانواده، مدرسه، رسانه های جمعی و …. . هویت[1] یکی از موضوعات مهم زندگی اجتماعی درجوامع معاصر است. هر جا بحث از وفاق و همبستگی اجتماعی یا عدم وجود آنها مطرح می شود، موضوع هویت نیز به میان میآید. هویت اجتماعی دارای انواع گوناگونی چون هویت خانوادگی، قومی، نژادی، ملی و شخصی و … است. برجستهترین عنصر هویت شخص ، هویت جنسیتی است. هویت جنسیتی [2] ، آن بخش از رفتارها و نگرشهای فرد نسبت به جنسیت خویش است که تحت تأثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی شکل میگیرد. هویت جنسیتی از طریق تعامل اجتماعی شکلگرفته و از کانال کارگزاران جامعهپذیری (خانواده، مدرسه، دوستان، رسانه های گروهی ) به افراد منتقل میگردد جامعه ایرانی در سالهای اخیر از لحاظ پرداختن به موضوعات و مسائل زنان دستخوش تغییر وتحولات عینی و ملموس بسیاری شده است. طبیعی است که این تحولات بر هویت و مکانیزم شکل گیری و هویتیابی تأثیرات شگرفی گذاشته باشد. به همین دلیل امروزه هویت زن ایرانی ترکیبی باز اندیشانه از هویتهای سنتی و مدرن است .در چنین چارچوبی زنان جامعه ما با تکیه بر دو رویکرد سنتی و مدرن و حتی ترکیب این دو هویت، در پی باز تعریف هویت اجتماعی خود هستند. در جامعه ایران هویتها شکلی سیال و متغییر یافتهاند.یکی از مهمترین منابع تغییر هویتها در جامعه امروزی، از جمله در عرصه زندگی زنان، رسانه های جمعی میباشند.تأثیر رسانه های نوین برجامعه ،بالاخص جنبه ارتباطی آن که به تمامی ابعاد زندگی بشرتسری یافته است انکارناپذیر میباشد.همچنین نقش مؤثر رسانه های جمعی در زندگی اجتماعی و تأثیر نافذ آن در شکل بخشی به هویت باعث شده تفاوتهای از پیش موجود بین هویت و شیوه های نگرش و شیوه های رفتار، در پرتو تازهای نگریسته شود.
در عصر ارتباطات دستیابی به مخاطبان و اثرگذاری بر آنان از اهداف دست اندرکاران رسانه های مختلف است. یکی از مهمترین عناصر ایجاد ارتباط با مخاطب، اثری است که رسانه بر او میگذارد. اثرگذاری رسانه ها همواره مورد توجه گردانندگان، اندیشمندان حوزه های مطالعات رسانهای و دولتها بوده است.در واقع برای کسانی که متصدی و متولی رسانه ها هستند همواره این پرسش مطرح است که آیا رسانه ها می توانند تأثیری برمخاطبان داشته باشند.؟ گسترش وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون ، ماهواره ، اینترنت) بحث تأثیر این وسایل بر مخاطبان از جنبه های مختلف نظیر تغییر آموزش سبکزندگی ، ایجاد سلیقهها و علایق جدید ، تحریک حس مصرف گرایی ، تجدد طلبی و نوگرایی ، آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان ، ارتقای سطح آگاهیها و دانش عمومی و … به طور جدی مطرح کرده است.
وسایل سنتی ارتباطی در سالهای اخیر جای خود را به وسایل الکترونیکی دیجیتالی ارتباط از راه دور داده است. وسایل جدید با ظرفیتها و قابلیت های بسیار نقش تعیین کننده ای در تغییر در ابعاد مختلف جامعه به عهده دارند.رسانه های جدید از تفاوت میان رسانه های گوناگون کاسته و فعالیتهای ارتباط جمعی و خصوصی را به هم نزدیک کرده اند یک رسانه واحد را می توان هم مورد استفاده عمومی و هم تخصصی قرارداد.رسانه های ارتباطی را میتوان نه تنها در جهت چالش و تضعیف ارزشها و باورهای سنتی ، بلکه به منظور گسترش و تحکیم سنتها نیز مورد استفاده قرار داد. تلویزیون در دهههای اخیر از رسانهای با چهار انتخاب برای بیننده در بسیاری از نقاط ، به رسانهای با بیش از پنجاه انتخاب تغییر کرده است. کانالهای قابل دسترسی عموم معمولاً با حداقلی از آموزش فرصتی را برای افراد فراهم می کند تا برنامه ها و پیامهای خود را ایجاد و از نظر زمانی برنامه ریزی کنند و انتقال دهند.استفاده از ماهوارهها برای پخش برنامه های تلویزیونی تحول عظیمی در تولید و پخش برنامه ها در سطح وسیع ایجاد
کرده است . عدم امکان کنترل امواج ماهواره ای باعث شده که حجم وسیعی از برنامه های برونمرزی به فضای فکری جامعه وارد شده و بر ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی تأثیر گذارد. با وجود اختلافهایی که دیدگاه های گوناگون در خصوص میزان، ابعادو چگونگی اثرگذاری رسانه ها دارند ، هیچ یک از آن ها این نکته را که رسانه ها توان تأثیرگذاری دارند نفی نمی کنند. به عبارت دیگر میپذیرند که این امکان به صورت بالقوه در رسانه وجود دارد فقط گستره و دامنه این تأثیر متفاوت است.
1-2) بیان مسئله
هویت یکی از موضوعات مهم زندگی اجتماعی در جوامع معاصر است. هر جا بحث از وفاق و همبستگی اجتماعی یا عدم وجود آنها مطرح می شود، موضوع هویت نیز به میان می آید . یک جنبه از هویت مبتنی بر تشابهات و مشترکات بین افراد و یک جنبه از آن مرتبط با تمایز “ما” و دیگران است .
هویت ابتدا به معنای «یکی شد » و در روانشناسی به معنای «یکی شدن خود» مطرح گردیده است .هویت از نظر جامعه شناسی صرفاً یکی شدن خود نیست، بلکه ” یکی شدن با خود و دیگران” محسوب می شود که توضیح دهنده هویت فردی و اجتماعی است .بر اساس نظریه هویت، فرایند هویت یک سیستم کنترل است که مجموعه ای از هنجارها و ضد هنجارها را در فرد و جامعه به وجود می آورد. هویت مجموعه معانی است که چگونه بودن را در خصوص نقشهای اجتماعی به فرد القا می کند و یا وضعیتی است که به فرد میگوید او کیست و مجموعه معانی را برای فرد تولید می کند که مرجع کیستی و چیستی او را تشکیل میدهد( دوران، 1387: 26).
هویت اجتماعی دارای انواع گوناگونی چون هویت خانوادگی، قومی، نژادی، ملی و شخصی و … است. برجسته ترین عنصر هویت شخصی، هویت جنسیتی است که بعدی از هویت است و ما خود را به یکی از دو مقوله مرد یا زن منتسب می کنیم، یعنی به خودمان برچسب مذکریا مؤنث میزنیم. هویت جنسیتی، آن بخش از رفتارها و نگرشهای فرد نسبت به جنسیت خویش است که تحت تأثیر شرایط فرهنگی و اجتماعی شکل میگیرد.در واقع هویت جنسیتی از طریق تعامل اجتماعی شکل گرفته و از کانال کارگزاران جامعهپذیری (خانواده، مدرسه، دوستان، رسانه های گروهی ) به افراد منتقل میگردد. افراد از طریق این هویت، به باز تولید ارزشها، نگرشها و رفتارهایی می پردازند که محیط اجتماعی برای آنان تعیین کرده است . بخش مهمی از شناختهای مربوط به هویت جنسیتی، ناشی از، عقاید قالبی و کلیشههای جامعه است. براساس کلیشههای جنسیتی زنان و مردان در جامعه دارای ویژگیها ، رفتار و حالت روانی خاص هستند و قابلیت انجام وظایف و کارهایی خاص را پیدا می کنند. امروزه در جامعه ایرانی هویت جنسیتی سنتی دستخوش تغییر گردیدو هویت جنسیتی مدرن از نظر فرهنگی بطور کامل پذیرفته نشده، هویتهای سنتی به تدریج مورد سوال قرار گرفتهاند و هویتهای جدید سر برآوردهاند که نه یکپارچگی گذشته را دارند نه ثبات پیشین را . در چنین وضعیتی زنان و دختران جوان جامعه ما با ترکیبی باز اندیشانه از هویتهای سنتی و مدرن ،در پی باز تعریف هویت جنسیتی خود هستند .
یکی از مهمترین منابع تغییر هویت جنسیتی زنان و دختران ،رسانه های جمعی است. درجهان کنونی پیشرفت سریع وسایل ارتباط جمعی ،فرصت به روز شدن را در اختیار افراد قرار می دهد و قشر جوان و زنان ازجمله گروه های هدف برای رسانه ها محسوب می شوند.رسانه ها تولیدکننده ی پیامهای رمزدار یا موضوعات فرهنگیاند و نقش به سزایی درحمل و ارائه این پیامها دارند ، آنها باعث میشوند افراد نگرش ویژهای نسبت به جامعه داشته باشند.استفاده از رسانه های ارتباطی ،زندگی اجتماعی را به طریقی بنیادین دگرگون کرده است .آنها با ایجاد بسترهای فرهنگی افکار عمومی جامعه را مطابق الگوهای خود شکل می دهند و تغییرات اساسی در رویه ،رفتار، طرز تفکر و منش افراد ایجاد می کنند .
رسانه ها درشکل دادن به بینشها و ادراکهای ما درباره نقشهای جنسیتیمان نقش مهمی ایفا می کنندکه با نقشهای کلیشهای فرهنگی سازگاری دارند. از جمله این رسانه ها میتوان به تلویزیون اشاره کرد .در اکثر کشورهای توسعه یافته، تلویزیون وسیع ترین گستره مخاطبان را در میان تمام رسانه ها به خود اختصاص داده است. تلویزیون از بدو تولد فرد وجود دارد و جزئی از زندگی اوست .تلویزیون یکی از مهمترین رسانه های جمعی است که در برنامه های مختلف مانند فیلم، سریال، تبلیغات و غیره، زنان و مردان را در نقشهای مختلف نشان میدهد تصویر فرهنگی زنان دختران در برنامه های تلویزیونی داخلی نیز درجهت حمایت وتداوم نقش سنتی و تقویت مفاهیم پذیرفته شده درباره زنانگی و مردانگی است.نتایج مطالعات نشان داده است برنامه های تلویزیونی در ساعات پر بیننده، تصویری بسیار کلیشهای و اغلب با ویژگیهای سنتی و پدرسالارانه از زنان ارائه می دهند ( میرساردو و صداقت ، 1386 :30-31).
[1] . Identity
[2] Gender Identity
[سه شنبه 1400-05-05] [ 12:09:00 ق.ظ ]
|