شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر جذب سرمایهگذاری |
یکی از فعالیتهای مهم اقتصادی در دنیای کنونی، گردشگری است که از مهمترین منابع درآمد تعداد زیادی از کشورهای جهان به حساب میآید. محدود بودن بسیاری از منابع همچون نفت، گاز و کانیهای معدنی، دولتها را به تفکر وا داشته است که از منابع پایدارتری چون میراث فرهنگی و طبیعی خود بهرهبرداری نموده و با انواع برنامهریزیها، این میراث و جذابیتهای آن را تبدیل به منابع درآمد اقتصادی نمایند. علاوه بر این، با این روش به حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی خود بپردازند (ثروتی و کزازی، 1385). در این راستا، کشورها برای بهرهمندی از منافع و درآمدهای گردشگری، اقدام به توسعه کسب وکار گردشگری کردهاند.
برای توسعه کسب و کار گردشگری باید شرایط مورد نیاز را برای حضور سرمایهگذاران فراهم کرد. در این راستا و با عنایت به نقش مؤثر سرمایهگذاری در ایجاد فرصتهای شغلی جدید، گسترش منابع درآمدی، افزایش درآمد ملی سرانه و بهطور کلی رشد و توسعه اقتصادی، بررسی عوامل مؤثر بر سرمایهگذاری به لحاظ شناخت توانمندیهای اقتصادی و جهتدهی فعالیتهای مولد و اشتغالزا از اهمیت خاصی در طراحی و مدیریت سیاستهای اقتصادی کارآ برخوردار است (اسکویی و همکاران، 1391).
1-2) بیان مسئله
بر طبق نظر دویر[1] و همکارانش (2010) سرمایهگذاری گردشگری در مقاصد گردشگری، ظرفیت کلی برای تقاضای گردشگری را برآورده میکند. به طور کلی سرمایهگذاری گردشگری بودجه مورد نیاز را برای توسعه پروژههای گردشگری تأمین میکند (پتری[2]، 2013). اما به دلیل اینکه اهداف اقتصادی محرک اصلی ایجاد هر کسب و کار و از جمله کسب و کارهای گردشگری است. بنگاههای گردشگری در ابتدا به منافع خود میاندیشند (وارنل[3]، 1986). به همین جهت فراهم کردن بسترهای موردنیاز برای حضور سرمایه گذاران ضروری می باشد.
با توجه به اینکه سرمایهگذاری پیشنیاز توسعه کسب و کار گردشگری است، به منظور جذب سرمایهگذاری و افزایش آن، باید بتوان فضای مناسب را برای آن فراهم آورد. در این راستا شناسایی عوامل مؤثر بر سرمایهگذاری و اولویتبندی آن جهت توسعه کسب و کار گردشگری، این شرایط را فراهم میکند که بتوان مؤثرترین و
کاراترین روشها را برای جذب سرمایهگذاری در پیش گرفت و از طریق جذب سرمایهگذاری و افزایش آن، کسب و کار گردشگری را توسعه داد.
1-3)اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
رشد و توسعهی پایدار مهمترین هدف اقتصادی هر کشور بوده و مهمترین معیار تعیین و اندازهگیری آن، میزان سرمایهگذاری است. به عبارت دیگر، سرمایهگذاری از اجزای مهم هزینهی ملی و لازمهی تولید و اشتغال بوده و رشد تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی در گرو آن است (بلاک[4]، 2006 ).
با توجه به آنچه گفته شد، روشن است که توسعه کسب و کار گردشگری نقش مهمی در توسعهی اقتصادی مناطق دارد و توسعهی بخش گردشگری نیز از راه افزایش سرمایهگذاری در این بخش، جهت تخصیص بهینهی منابع موجود و بالفعل کردن امکانات بالقوه بخش امکانپذیر است.
1-4)سوالات تحقیق
مهمترین سوالاتی که در این تحقیق مطرح است عبارتند از:
1-4-1) سؤال اصلی
عوامل مؤثر بر جذب سرمایهگذاری جهت توسعه کسب و کار گردشگری در منطقه آزاد ارس کدامند و الویتبندی آن ها به چه صورت است؟
[1] Dwyer
[2] Petri
[3] Warnell
[4] Block
[دوشنبه 1400-05-04] [ 09:33:00 ب.ظ ]
|