بررسی وضعیت کتابخوانی بین مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد |
از زمانی که خط اختراع شد و بشر توانست اندیشههایش را به شکل ثبت شده نگهداری نماید و به سایر انسانها انتقال دهد یکی از اهدافش خوانده شدن این دانش مکتوب بوده است. بشریت میخوانده و میخواند تا امکان پرورش احساساتش فراهم شود و از این رهگذر آگاهیهای او رشد کند. علاوه بر این شناخت مردمان و فرهنگهای مختلف، یادگیری موضوعات جدید، شروع سبکهای جدیدی از زندگی همه ارمغانهای خواندن هستند. خواندن عملی است که در آن دیدن، شناسایی علائم نوشتاری، تبدیل این علائم به صوت، درک مجموعه علائم و آواها و درنتیجه درک معنا از آن حاصل میشود؛ اما این درک بیهدف صورت نمیگیرد و خواننده گاه به قصد آموختن، زمانی با هدف آگاه شدن و درجایی هم به قصد لذت بردن و پرکردن اوقات فراغت به این عمل روی میآورد که البته هر سه هم میتوانند با هم همراه باشند.(قزل ایاغ 21،1386)
کتاب، یکی از ابزارهای کمال، تفکر، رشد و تعالی انسانی است. از دیرزمان اهمیت مطالعه نزد اهل علم وادب شناخته شده است و درباره آن سخنها گفتهاند. کتاب، حتی در روزگار پیشرفتهای چشمگیر بشر در عرصههای دانش، تمدن و فرهنگ، نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه جنبههای گستردهتر، تازهتر و جلوههایی پایدارتر یافته است. بیگمان، کسانی که در وادی پیشرفتهای گوناگون، گامهای بلندی برداشتهاند، هرگز با کتاب و کتابخوانی بیگانه نبودهاند، بلکه مطالعه را عنصری اصلی و ضروری دانستهاند. کتابخوانی و مطالعه، سیر دراندیشههای دیگران و گشودن پنجرهای به دنیای ناشناختههاست. مطالعه، پنجرهای به سویاندیشهها، تجربهها، آموختهها واندوختهها است. مطالعه روشمند، مطالعه کتابهای مناسب و شناخت آفات و بازدارندههای مطالعه میتواند دغدغه ذهنی خانواده، اولیای مدرسه و صاحبنظران باشد. بر این اساس، امروزه انتخاب و بهکارگیری روشهای مناسب مطالعه، بحثی جدی است( اشرفیریزی 1387 ، 58 ) . مطالعه، از روزنامه گرفته تا کتب بسیار سخت، یکی از کارهایی است که ما را قبل از هر چیز از تنهایی درونی خارج می کند و رابطهای بین ما و دیگران برقرار میسازد.
( جانسن[3] 1380 ،1 )
براساس گزارش کمیسیون خواندن در ایالات متحده آمریکا[4] عمل خواندن اساس و پایه موفقیت نه تنها در دوران مدرسه و دانشگاه بلکه در سرتاسر زندگی یک شخص است (اندرسون، هایبرت، اسکات و ویلکینسن[5] 1985).
خواندن به مثابه یک فرایند، روشی برای تفکر و نوعی از تجربه حقیقی در نظر گرفته میشود و مهارتهای پیچیده متعددی را شامل میشود (عبدالکریم و حسن[6] 2007، 285-298.) گاهی اوقات به غلط، خواندن را عملی منفصل و بیتحرک مینامند زیرا پیامها را بدانمعنی که یک گوینده یا نویسنده خلق کرده است نمیرساند. اما با این وجود نمیتوان به سادگی پردازش فعال ذهن که همان عمل خواندن است را ناچیز شمرد( خاوری 1383، 110)
اگر خواندن در انسان به صورت عادت دربیاید، دیگر ارتباط او با جهان دانش و آگاهی سخت نخواهد بود و بدون هیچ زحمتی خواهد توانست از راه خواندن و مطالعه، درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی بخشد( میرحسینی و بهرامی 1391،115). بدون وجود عادت صحیح به خواندن، فرصتهای ارتقای شخصی و موفقیتهای شغلی احتمالا محکوم به فنا شدن هستند. پس نباید خواندن را در داخل و حتی در خارج از محیطهای آموزشی یک امر بیاهمیت تلقی کرد. اما امری که پیشتر از ایجاد عادت به خواندن باید انجام بگیرد و برای پیشبرد آن ضروری است، شناخت مؤلفههای مختلف آن است. انواع خواندن، انواع مواد خواندنی، مقدار زمان اختصاص داده شده به خواندن، خواندن در زمانهای متفاوت، مجراهای دسترسی به مواد خواندنی و مکان خواندن همگی جنبههای مختلفی در فرایند خواندن هستند که در ترکیب با نگرشهای یک فرد نسبت به خواندن[7] مسیر خوانداری[8] او را شکل میدهند
( گائونا و گونزالس[9] 2011،73-55).
مطالعه به منزله یک مهارت اجتماعی، نردبان ترقی و تکامل هر ملت است. برخی والدین و مربیان تصور میکنند عادت به مطالعه، ذاتی و وراثتی است که فقط برخی به آن رو میآورند و دیگران نمیتوانند اهل مطالعه باشند. شاید به همین دلیل، برای ایجاد عادت به مطالعه در فرزندان خود هیچگونه تلاشی نمیکنند. پژوهشهای اخیر در زمینه تعلیم و تربیت ثابت کرده عادت به مطالعه، اکتسابی است؛ یعنی همانطور که کودکی، خواندن و نوشتن را یاد میگیرد، میتواند مطالعه را هم بیاموزد. پس باید روش مطالعه را به او آموخت و او را به خواندن عادت داد. امروزه توجه به کتاب و کتابخوانی، نشاندهنده رشد فرهنگی و ملی هر کشور است و شمار کتابها و نشریههای منتشر شده هر کشور در یک سال، تعداد کتابخانهها، کتابخوانها، نویسندگان، مترجمان و ناشران، معیار اساسی توسعهیافتگی بهشمار میآید. بنابراین، گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، توسعه کتابخانهها، چاپ و انتشار کتاب و شیوه بهرهگیری از این ابزار بیرقیب فرهنگی، ضرورت رشد و تعالی جامعه است. در این میان، ایجاد رغبت و عادت به مطالعه و کتابخوانی در کودکان و نوجوانان از اهمیت ویژهای برخوردار است(بابالحوائجی و یزدیانمهر 1389، 53-31)
مطالعه، خواه مفید و خواه مضر، یکی از موضوعهای بسیار برای فعالیت است . درسی که از آن میتوان آموخت هیچگاه پایان نمیپذیرد . همیشه میتوان چیزی راجع به آن گفت. بههمین جهت است که خواندن از کارهای بسیار مهیج است(جانسن 1380، 6) .
از آن جا که نگرشها نسبت به خواندن به طور مستقیم از باورها و ارزشگذاریهای شخصی، احساسات و عواطف فرد و کنشپذیری و نیات رفتاری وی اثر میپذیرد و نیز اهداف خوانش را ترسیم نموده و در شناسایی و درک محیط پیرامون کمک نموده و از طرفی مطالعه، نگریستن و دقت نظر در چیزی برای فهمیدن و آگاهی یافتن از آن است. از اینرو، همواره مطالعه با نگرش، دقت، فهم و آگاهی همراه خواهد بود و عادت مطالعه موجب یادگیری مادامالعمر می شود. پژوهش حاضر، درصددبررسی نگرشخواندن و عادت مطالعه مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد است تا براساس آن تصمیم مناسبی از طرف مدیریت ندامتگاه برای گسترش فرهنگ کتابخوانی اتخاذ شود.
1-2 بیان مسئله
تأثیر خواندن در زندگی مردم به طور گستردهای شیوع دارد. یک خواننده میتواند مهارتهای جدید را فرا بگیرد، با حقایق علمی نوین آشنا شود. او میتواند نسبت به جهان داناییهای بیشتری را کسب کند. بنابراین خواندن این توانایی را دارد تا خواننده را از حالت منفعل به حالت فعال دگرگون کند(تانوسکدی[10] 2011،83). نتایج پژوهشهای متعددی نشان داده اند که مشکلات مربوط به مهارتهای یادگیری و عدم آشنایی دانشجویان با روشهای مؤثر و کارآمد خواندن و در ابعادی گستردهتر مطالعه، در شکست تحصیلی آنها دخیل بوده است. نتایج این بررسیها بیانگر این است که تأثیر خواندن در بهبود فرایندهای شناختی-ادراکی-واکنشی و در نهایت سرنوشت شغلی دانشجویان امری قطعی و مسلم است (کوشان و حیدری 1385 ،189-185). البته در این بین برخی دانشجویان زمان زیادی را صرف خواندن می کنند ولی خیلی کم در مورد بهبود مهارتهای خواندن فکر میکنند و با همان شیوهای که در دبیرستان میخوانند در دانشگاه نیز میخوانند. آنها به این نکته توجه ندارند که خواندن یک فعالیت پیچیده و یکی از اجزای اساسی زندگی علمی یک دانشجوی باسواد اطلاعاتی است.
کتابخانهها نیز در شکلدهی نگرشهای خواندن و عادت مطالعه نقش دارند. کتابخانهها مکانهایی هستند که در آنها عادت به خواندن کسب میشود. کتابخانهها موفقیت دانشجویان در دانشگاه را افزایش میدهند و به آنها کمک میکنند تا دانش ضروری در مقابله با چالشهای متغیر علمی را به دست بیاورند(اردمار[11] و دمیرل2009،
2240-2233). بررسی تاریخی فرهنگ انسان در همه زمانها گویای این حقیقت است که بین کتابخانه و اجتماع پیوندی استوار وجود دارد بنابراین کتابداران باید بتوانند مواد خواندنی را در
( صمدی 1380).
گروهی که«خواندن آزاد» نامیده میشود و در آن لذت بردن و سرگرم شدن هدف اصلی تلقی میشود و هرچه از آن حاصل میشود برنامه ریزی نشده است و گروه دیگر «خواندن مقید» است که در آن خواننده خود را از ابتدا پایبند اصول خاصی قرار میدهد و درپایان نیز نتیجه کار خود را میسنجد مثل آموختن کاری یا یافتن پاسخ برای سئوالهایی و یا در معرض ارزشیابی قرار دادن خود.(. قزل ایاغ به نقل از توران میرهادی 1386 ،22)
خواندن به طور فزایندهای موضوع بسیاری از پژوهشهای عملی و نظری بوده است. این پژوهشها حاصل فعالیت پژوهشگران رشتههای متفاوتی از قبیل علوم اطلاعات و دانششناسی، تعلیم و تربیت، علوم اجتماعی و نظامهای اطلاعاتی است. اما علیرغم پژوهشهای بسیاری که در این حوزه انجام گرفته مخصوصاً در ایران نتایج و یافتههای اکثر آنها در حد نظری باقی مانده و عمدتاً منجر به بهبود امر خواندن نشده است. از همین رو پژوهشگران سعی دارند تا از طریق انجام یک بررسی نظاممند به یافته های دقیقی درباره نگرش خواندن و عادت مطالعه مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد دست پیدا کنند و آنها را به صورت کاربردی به سازمان مسئول یعنی امور فرهنگی و کتابخانه ندامتگاه ارائه دهند تا از این طریق هم در اجرای برنامههای ترویج کتابخوانی و هم در برنامههای مجموعهسازی کتابخانههای ندامتگاهها بازنگریهای لازم صورت بگیرد.
1-4 اهداف پژوهش
الف. اهداف اصلی
هدف اصلی این پژوهش نگرش خواندن و عادت مطالعه مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد است.
ب. اهداف فرعی
1- شناسایی نگرشهای مددجویان ندامتگاه های شهر خرمآباد به خواندن
2- شناسایی عادت مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به مطالعه
1-5 فرضیههای پژوهش
- بین نگرش مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به خواندن بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین نگرش مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به خواندن بر حسب نوع بزهکاری تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین عادت مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به مطالعه بر حسب جنسیت تفاوت معناداری وجود دارد.
- بین عادت مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد به مطالعه بر حسب نوع بزهکاری تفاوت معناداری وجود دارد.
بین نگرش خواندن و عادت مطالعه مددجویان ندامتگاههای شهر خرم آباد تفاوت معناداری وجود دارد.
- پرسشهای پژوهش
- مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد چه «نگرشهایی» به خواندن دارند؟
- مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد چه عادتهایی به مطالعه دارند؟
1-7 تعریف مفاهیم پژوهش
الف. تعاریف مفهومی
خواندن: یک فرایند پیچیده شناختی متشکل از رمزگشایی نمادها به منظور ساخت معنا یا بیرون کشیدن آن از متن است. خواندن یک فرایند تعاملی پیچیده بین متن و خواننده است که توسط دانش قبلی خواننده، تجربیات، نگرشها و جامعه زبانی که بر اساس محیط و فرهنگ ساخته میشود شکل میگیرد. این فرایند نیازمند تمرین مداوم، تقویت و پالایش است (خواندن 2013،136-130).
نگرش نسبت به خواندن : برای این مفهوم نظری تعاریف مختلفی ارائه شده است که وجه اشتراک همه آنها مورد توجه قرار دادن سه بخش شناختی، عاطفی و واکنشی در انسان است. به عبارت دیگر نگرشها نسبت به خواندن به طور مستقیم از باورها و ارزشگذاریهای شخصی، احساسات و عواطف فرد و –
کنشپذیری و نیات رفتاری وی اثر میپذیرد و باعث میشود با نگرشهای مختلفی نسبت به خواندن اقدام کند (یاماشیتا[18] 2004،19-1).
عادت مطالعه: استیگر[19] (2009) معتقد است که عادت مطالعه را مانند خیلی دیگر از عادتها میتوان کسب کرد. عادت به کتابخوانی از نظر بیشتر افراد تحصیل کرده یک عادت پسندیده محسوب میشود که در فرد و جامعه اثر مطلوب دارد. عادت به مطالعه همانند بسیاری از عادتهای دیگر در دوران کودکی شکل میگیرد و عادتی اکتسابی است. البته این بدان معنا نیست که در بزرگسالی نتوان آن را ایجاد یا اصلاح کرد، بلکه با کمی تلاش، تحمل و شناختن روشها و عادتهای صحیح مطالعه میتوان عادتهای نادرست مطالعه را تغییر داد و با توجه به این امر، باید در تغییر عادتهای غیرمعمول دانشجویان تلاش نمود( اباذری و ریگی 1391، 861)
ب. تعاریف عملیاتی
خواندن: در این پژوهش منظور از خواندن، خوانش متون در هر شکل، با هر اندازه و به هر قصدی است که میتواند در هر مکانی انجام بگیرد. شایان ذکر است که در پژوهش حاضر منظور از خواندن مطالعه نیست به دلیل اینکه اساساً مطالعه اعم بر خواندن است و فعالیتهایی از قبیل شنیدن، دیدن و حتی لمس کردن نیز مطالعه محسوب میشوند. این در حالی است که در بخشی گسترده از پژوهشهای انجام شده به جای واژه خواندن از واژه مطالعه استفاده شده البته به این معنی هم نیست که پژوهشهای مربوط به مطالعه اصلا به خواندن نپرداخته باشند.
نگرش خواندن: در این پژوهش منظور از نگرش خواندن، لذت و سرگرمی، نگرانی؛ سختی؛ دشواری، ترغیب و تشویق از سوی دیگران، چگونگی رویارویی با فعالیت خواندن با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه ASRA اسمیت 1992 و نیزمنظور از عادت مطالعه، تمرکز، یادآوری، سازماندهی زمان، مطالعه یک فصل، گوش کردن و یادداشت برداری، برگزاری امتحانها، انگیزه با بهره گرفتن از ابزار پرسشنامه PSSHI است .
1-8 متغیرهای پژوهش
متغیرمستقل: مددجویان ندامتگاههای شهر خرمآباد
متغیر وابسته: نگرشخواندن، عادت مطالعه
[سه شنبه 1400-05-05] [ 01:15:00 ق.ظ ]
|