تاثیر کیفیت پیش بینی های سود بر ارزش و ریسک شرکتهای بورس |
1-2 بیان مسئله
سرمایهگذران و گردآورندگان سرمایه به جریان ثابت اطلاعات برای ارزیابی ریسک و قضاوت در موارد آینده و ارزشیابی سرمایه شرکت تکیه می کنند. تحقیقات قبلی بر این امر تاکید دارند که فعالیتهای افشاگرانه خوب با افزایش ارزش (دورنو و کیم[1] 2005) و کاهش هزینه سرمایه (لئوز و ورچیا [2] 2007، فرانسیس و همکاران [3] 2004، سنگوپتا [4] 1998، بوتوسون [5] 1997، اولوسون، نادا و فرانسیس [6] 2008) و کاهش در ریسک (فریر و لائوکس 2007) و (براون و هیلیگست 2007) در ارتباط هستند. یکی از همین اطلاعاتی که سرمایه گذاران به آن تکیه می کنند، پیشبینیهای مدیریت از سود شرکت میباشد. تحقیقات اخیر نشان میدهد که میزان شرکتهایی که بصورت داوطلبانه اقدام به انتشار پیشبینیهای خود از سود می کنند در حال افزایش است (آنیلوسکی و اسکینر[7] 2007). چرا که مدیریت شرکت از این طریق میخواهد تفاوت اطلاعاتی داخل شرکت را با استفادهکنندگان برون سازمانی به حداقل برساند. تحقیقات قبلی نشان میدهد که کیفیت انتشار پیشبینیهای سود مانند استمرار پیشبینیها و قابلیت اطمینان پیشبینیها و انتشار دقیق پیشبینیها و ویژگیهای دیگر خود تاثیر مضاعفی بر افزایش ارزش شرکت و کاهش انواع ریسک شرکت دارند. افزایش کیفیت پیشبینیهای سود قابلیت اعتماد استفادهکنندگان اطلاعات مالی را بیشتر می کند، و از طرفی اطلاعات نامتقارن را نیز کاهش میدهد تمامی این عوامل دست به دست هم می دهند تا سرمایه گذاران نسبت به ارزشگذاری بالای شرکت با ریسک کمتر مصمم شوند. لکن بررسی تاثیر کیفیت پیشبینی سود انتشاریافته توسط مدیریت و تاثیر این کیفیت پیش بینی سود بر ارزش شرکت و ریسک شرکت در ایران یک موضوع بررسی نشده و جدیدی میباشد.
تمام موارد فوق نهایتا به این سوال منجر میشوند که کیفیت پیشبینیهای سود، چه تاثیری می تواند بر ارزش شرکت و ریسک شرکت داشته باشد؟
در بین مطالعات داخل ایران مطالعات بیشتر بر نحوه پیش بینی سود و چند مورد نیز در مورد کیفیت پیشبینیهای سود تحقیقاتی صورت گرفته است که در ذیل به آنها اشاره می شود:
سلیمانی و طاهری (1390) تحقیق را به بررسی اثردقت پیش بینی سود توسط مدیران بر هزینه سرمایه شرکتهای عضو بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است که نهایتا نتیجه گیری می شود: عدم ارائه دقیق پیش بینی سود، منجر به کاهش غیر واقعی در هزینه سرمایه محاسبه شده بر اساس اطلاعات پیش بینی میشود. هم چنین در تحقیقی دیگر توسط رحمانی، بشیریمنش، شاهرخی (1391) انجام شده است نتایج تجربی تحقیق نشان میدهد اگر دفعات پیش بینی مدیریت بیشتر و دقت آن بالاتر باشد، بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر میگذارد. بعلاوه الگوی تحقیق با اضافه کردن متغیرهای کنترلیای نظیر اندازه شرکت، رشد و سودده و زیانده بودن بسط داده شد تا اثر متغیرهای حذفشده را کنترل کند. نتایج این پژوهش نشان میدهد پیش بینی مدیریت بر رابطه بین بازده و سود آینده اثر میگذارد. هرچه دفعات پیش بینی بیشتر و میزان خطای آن کمتر باشد، اعتبار آن از دید سرمایه گذاران بیشتر خواهد شد.
ارزیابی متغیرهای موثر بر اعتبار پیش بینی سود توسط مدیریت نام تحقیق دیگری است که توسط خوشطینت و اکبری (1386) انجام شده به متغیرهایی که بر یکی از جنبه های کیفیت پیش بینی سود موثر است، پرداخته است که اولا” اعلام خبر منفی (سود پیشبینیشده کمتر از گذشته) نسبت به خبر مثبت واکنش بیشتری در قیمت سهام ایجاد می کند به عبارت دیگر میزان باور و اعتبار خبر منفی نزد کارگزاران بازار نسبت به خبر مثبت بیشتر است. ثانیا” اندازه شرکتها در میزان باور و قبول سود پیشبینی شده، نزد سرمایهگذاران دارای تاثیر بیشتری است. ثالثا” صحت و تحقق پیشبینیهای گذشته بر باور پیشبینیهای آینده موثر است. رابعا” پیشبینیهای میانمدت نسبت به پیشبینیهای سالانه، واکنش بیشتری را در قیمت سهام ایجاد می کند و نهایتا” اینکه وجود یا عدم وجود تعدیل در پیشبینیها بر باور و اعتبار پیشبینیهای بعدی تأثیرگذار نیست. بهطور کلی تحقیق حاضر افزایش آگاهی نسبت به اینکه چگونه مدیران میتوانند انتظارات خود از سودهای آتی را با بازار مرتبط سازند، موجب میگردد.
1-3 اهداف تحقیق
نظر به اینکه تشویق به سرمایه گذاری و جذب سرمایه های کوچک و بزرگ به بورس و نهایتاً شرکتهای پذیرفته شده در بورس بیش از پیش صورت میگیرد، متعاقباً
باید در تامین نیازهای سرمایهگذاران و هدایت سرمایهها در جهت صنایع و شرکتهای با بازدهی مناسب باید اطلاعات با کیفیت و شفافیت بالا در اختیار سرمایه گذاران قرار بگیرد تا بتوان موارد مناسب جهت سرمایه گذاری و نهایتاً کسب منفعت را برای هر دو گروه سرمایه گذاران و استفادهکنندگان گزارشهای مالی را فراهم کرد.
در این پژوهش با بررسی تاثیر کیفیت پیش بینی سود سعی داریم توجه هر دو گروه مدیریت و سهامداران را به این امر معطوف سازیم تا در برنامه های آتی نسبت به شرایط خاص هر صنعت و شرکت به کیفیت پیشبینیهای ارائه شده از سوی مدیریت توجه ویژهای صورت گیرد، سرمایه گذاران نیز به کیفیت پیشبینیهای سود توجه و علاقه نشان داده و تاثیرات آن را در تصمیمات خود لحاظ کنند. پژوهش حاضر به بررسی تاثیرات کیفیت پیش بینی سود بر ارزش شرکت و ریسک شرکت و چگونگی این تاثیرات پرداخته است تا به سئوالهای مربوط در این زمینه پاسخ قانع کننده ای ارائه دهد و پیشنهادهای موثری به استفادهکنندگان این اطلاعات فراهم آورد. بطور خلاصه اهداف تحقیق عبارتند از:
- تعیین تاثیر کیفیت پیشبینیهای سود بر ارزش شرکت.
- تعیین تاثیر کیفیت پیش بینی های سود بر ریسک شرکت.
1-4 سولات تحقیق
سوالات اصلی تحقیق
سوال اصلی اول: کیفیت پیشبینیهای سود بر ارزش شرکت چه تاثیری دارد؟
سوال اصلی دوم: کیفیت پیشبینیهای سود بر ریسک شرکت چه تاثیری دارد؟
سوالات فرعی تحقیق
سوال فرعی اول از اصلی اول: دقت پیشبینیهای سود بر ارزش شرکت چه تاثیری دارد؟
سوال فرعی دوم از اصلی اول: تعداد پیشبینیهای سود بر ارزش شرکت چه تاثیری دارد؟
سوال فرعی سوم از اصلی دوم: دقت پیشبینیهای سود بر ریسک سیستماتیک شرکت چه تاثیری دارد؟
سوال فرعی چهارم از اصلی دوم: تعداد پیشبینیهای سود بر ریسک سیستماتیک شرکت چه تاثیری دارد؟
سوال فرعی پنجم از اصلی دوم: دقت پیشبینیهای سود بر ریسک غیر سیستماتیک شرکت چه تاثیری دارد؟
سوال فرعی ششم از اصلی دوم: تعداد پیشبینیهای سود بر ریسک غیر سیستماتیک شرکت چه تاثیری دارد؟
1-5-فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی یک) کیفیت پیشبینیهای سود بر ارزش شرکت تاثیر دارد.
فرضیه فرعی یک) دقت پیشبینیهای سود بر ارزش شرکت تاثیر دارد.
فرضیه فرعی دو) تعداد پیشبینیهای سود بر ارزش شرکت تاثیر دارد.
فرضیه اصلی دو) کیفیت پیشبینیهای سود بر ریسک شرکت تاثیر دارد.
فرضیه فرعی یک) دقت پیشبینیهای سود بر ریسک سیستماتیک شرکت تاثیر دارد.
فرضیه فرعی دو) دقت پیشبینیهای سود بر ریسک سیستماتیک شرکت تاثیر دارد.
فرضیه فرعی سه) دقت پیشبینیهای سود بر ریسک غیرسیستماتیک شرکت تاثیر دارد.
فرضیه فرعی چهار) تعداد پیشبینیهای سود بر ریسک غیرسیستماتیک شرکت تاثیر دارد.
[دوشنبه 1400-05-04] [ 07:54:00 ب.ظ ]
|