بررسی عادت رسانه ای مخاطبان و تعیین اثربخشی فعالیت های تبلیغاتی شعب بانک رفاه |
:
از این رو هدف اصلی این پژوهش بررسی عادت رسانهای مخاطبان و تعیین اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی شعب بانک رفاه شهر کرمانشاه میباشد. در ادامه این فصل به بیان مسأله و اهمیت و ضرورت انجام این پژوهش پرداخته شده و سپس اهداف و فرضیات مورد آزمون در این پژوهش شرح داده می شود.
1-2 بیان مسأله:
بدون تردید تبلیغات بر فرهنگ و به ویژه فرهنگ عمومی، تأثیری مستقیم و بسزا میگذارد. تمام کارشناسان ارتباطات اجتماعی بر این باور هستند که تبلیغات به نوعی دستکاری هدفمند افکار عمومی برای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده است(آقازاده و بخشی، 1391). این هدف گسترهای از مقاصد سیاسی تا خرید یک کالای مصرفی را در بر میگیرد. منطقاً رسانه ها در شکل دادن به ادراک عمومی، پیرامون مسأله خاص نقشی بسزا و درخور دارند و این برگ برندهای است که صاحبان بسیاری از رسانه ها، چه رسانه های سنتی مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات و چه ابر رسانه های مدرن هزاره سوم یعنی شبکه جهانی اینترنت با درک موقعیت و جایگاه آن به مقاصد خود نائل آمده اند(اربابی، 1390). در این میان تبلیغات بخش خاصی را در این جهتگیری به خود اختصاص میدهد. به نظر بسیاری از کارشناسان، یکی از موارد بسیار مهم در روند یک فرایند ارتباطی، کانال ارتباطی است که از طریق آن با مخاطب ارتباط برقرار می شود. اگر نخواهیم به شدت نظر مارشال مک لوهان[1](2005) را مورد توجه قرار دهیم که «وسیله ارتباطی همانند پیام است» لااقل می توانیم به آثار ارتباطی نوع کانال ارتباطی با مخاطب اذعان کنیم(کاتلر[2]، 2010). در بسیاری از اهداف ارتباطی و از جمله تبلیغات، کارشناسان تبلیغات بر این باورند که نوع مجرای انتخابی برای هر موضوعی مزیتها و محدودیتهای خاص خود را دارد. کانال ارتباطی در جهان واقعی امروز براساس سه متغیر اصلی «فرستنده پیام، گیرنده پیام و محتوای پیام» شکل می گیرد(محمدیان، 1388). فرستتنده ها معمولاً یک سری هنجارها، رفتارها، گرایشها و ایستارها را میفرستند. گیرندهها نیز بر اساس عادت رسانهای که دارند به طور کلی دارای زمینه های ذهنی خودشان میباشند و در مواردی احتمال دارد نسبت به پیامی که ارسال شده، عکس العمل نشان ندهند یا این که بعضی را جذب و بعضی را دفع نمایند و یا در یک وضعیت بینابین قرار گیرند. پس ابتدا به منظور افزایش تفاهم و انس بین مدیریت پیام و گیرنده، باید نوعی ارتباط منطقی و گرایش عقلانی در نحوه بیان پیام وجود داشته باشد(کاتلر، 2010).
بنابراین شناخت عادات و هنجارهایی مشتریان در استفاده از یک رسانه و شناسایی و منطبق کردن شیوه های تبلیغاتی با آنها می تواند اثربخش و سودمندی فعالیتهای تبلیغاتی را افزایش دهد. از این رو مسأله و نگرش اصلی این پژوهش بررسی عادت رسانهای مخاطبان و تعیین اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی شعب بانک رفاه شهر کرمانشاه می باشد.
1-3 اهمیت و ضرورت انجام پژوهش:
اثربخشی یکی از مسایل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات است. به عبارت دیگر مشخص کردن اینکه تبلیغی که ما بودجه زیادی برای آن صرف کردهایم تا چه حد ما را به هدفهایی که تعیین کردهایم رسانده است. آیا برنامه تبلیغاتی توانسته است هدفهای ارتباطی و هدفهای فروش ما را تحقق بخشد. آیا به نتایجی که میخواستیم رسیدهایم. آیا اساساً تبلیغات ما در جهت هدف حرکت کرده است(الیوت و دیگران[3]، 2012). برنامه تبلیغاتی باید مرتباً آثار ارتباطی و نتایج فروش تبلیغات انجام شده را مورد ارزیابی قرار دهد و ببیند آیا اساساً تبلیغ توانسته است با مخاطب ارتباط برقرار کند. متاسفانه موضوع ارزیابی اثربخشی تبلیغات، در کشورها کمتر مورد توجه قرار گرفته و معدود شرکتها و بانکهایی را میتوان دید که تبلیغات خود را از نظر اثربخشی ارزیابی کنند(محمدیان و آقاچیان، 1389). شاید اگر تبلیغات کشور ما از نظر اثربخشی ارزیابی میشد، کمتر شاهد تبلیغات غیرفنی، غیرهنری و غیرعلمی بودیم و شاید تقلیدهای کورکورانه کمتر انجام میگرفت و احتمالا اعتماد شرکت های تولیدی و خدماتی به انجام تبلیغات بیشتر میشدب(ضیوری، 1390). سیاری از تبلیغات کشور را میتوان نام برد که عملا به دلیل روش غلط تبلیغ، خود شرکت تبلیغکننده از تبلیغ خود سود نمیبرد بلکه، شرکتهای رقیب از این موضوع سود میبرند و شرکت تبلیغکننده هیچ گاه به این موضوع پی نبرده است چرا که هرگز تبلیغات خود را از نظر اثربخشی مورد مطالعه قرار نداده است. یکی از مباحثی که می تواند بر اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی منجر شود رسانه و کانالی است که آن تبلیغات از آن جهات مخاطب را تحت تأثیر قرار میدهد و از همه مهمتر نوع و علایق و عادات مشتریان در استفاده از یک رسانه هم می تواند در این مسیر هدایتکننده باشد(اربابی، 1390).
اکثر شرکتها و سازمانها بدون توجه به شناخت رسانه های پر مخاطب و شناخت رسانه های مورد علاقه مشتریان و عوامل موثر بر عادت رسانهای و گرایش به استفاده از یک رسانه، فعالیتهای تبلیغاتی خود را انجام می دهند و این باعث می شود که فعالیتهای تبلیغاتی آنها به ثمر نشیند و مشتریان را تحت تأثیر قرار نداده و اهداف شرکت محقق نسازد. از این رو بررسی عادت رسانهای مخاطبان و تعیین اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی شعب بانک رفاه شهر کرمانشاه ضرورت و اهمیت انجام این پژوهش را آشکار می کند.
1-4 اهداف پژوهش:
1-4-1 هدف آرمانی:
– شناخت عوامل مؤثر بر اثربخشی تبلیغات بانکی و حل مسأله اثربخشی تبلیعات بانک.
1-4-2 هدف کلی:
– بررسی عادت رسانهای مخاطبان و تعیین اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی شعب بانک رفاه شهر کرمانشاه.
1-4-3 اهداف ویژه:
1- شناخت سازههای تأثیرگذار عادت رسانهای مخاطبان و تعیین اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی.
2- اندازه گیری سازههای تأثیرگذار عادت رسانهای مخاطبان و تعیین اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی.
3- رتبه بندی سازههای تأثیرگذار عادت رسانهای مخاطبان و تعیین اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی.
4- طراحی مدل بهینه سازههای تأثیرگذار عادت رسانهای مخاطبان و تعیین اثربخشی فعالیتهای تبلیغاتی.
1-5 فرضیات پژوهش:
1- تعاملات اجتماعی بر عادت رسانهای مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
2- کنترل رفتاری ادراک شده بر عادت رسانهای مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
3- هنجارهای ذهنی بر عادت رسانهای مشتریان تأثیر مثبت و معناداری دارد.
4- عادت رسانهای مشتریان بر لذت ادراک شده مشتریان در استفاده از رسانه تأثیر مثبت و معناداری دارد.
5- عادت رسانهای بر سودمندی ادراک شده مشتریان در استفاده از رسانه تأثیر مثبت و معناداری دارد.
6- عادت رسانهای بر وابستگی روانی مشتریان به تبلیغات رسانهای تأثیر مثبت و معناداری دارد.
[سه شنبه 1400-05-05] [ 02:29:00 ب.ظ ]
|