بررسی شیوههای تبلیغ مسیحیت تبشیری در اینترنت |
:
تبلیغ یا رساندن پیام و نشر اهداف انبیاء، امر مهمی است که میتوان آن را همزاد بشر دانست. از اینرو آنرا همزاد بشر دانستیم، که ظهور دین و نبوّت را همزمان با تولّد آدم ابوالبشر7 میدانیم. چرا که انسان موجودی است اجتماعی؛ بنابراین برای تعامل با دیگران و مفاهمه بهتر باید نیّات و اغراض شخصی یا دینی خود را به وسیله ابزار و امکانات موجود منتقل نماید و این همان تبلیغ است.
ابزار و امکانات تبلیغ، در گذر زمان و با تکامل و پیشرفت انسان در هر عصری به شکلی نو و تازه پدید آمد؛ و مبلّغان دین نیز، چه آنان که واقعاً درصدد هدایت انسان بودند و چه آنان که به نام دین و تظاهر به تبلیغ آن، در واقع ضلالت و گمراهی را تبلیغ میکردند، با بهره گرفتن از این ابزار برای گسترش و نشر اهداف خود از هیچ کوششی دریغ نکردند.
بدون شک اختراع و ابداع ابزار تبلیغی الکترونیکی را باید نقطه عطف مهمی در امر تبلیغات دانست؛ چرا که بسیاری از حدود و ثغور و محدودیّتها را از میان برداشت. خصوصاً در دهه اخیر و با گسترش اینترنت، شاید دیگر نتوان در این کره خاکی محدودهای را یافت که از بُرد تبلیغ به دور باشد. پدیدهای که باید آن را تلفیقی از رسانههای مختلف و مدرن، مثل تلفن، رادیو، تلوزیون، روزنامه، مجله و… دانست.
پیروان ادیان مختلف نیز به تبع سرعت و رشد تکنولوژی از ورود به این عرصه غفلت نکردند؛ آنها علاوه بر تبلیغات سنّتی، که مخاطبان خاص خود را دارد، کوشیدند که خود را به ابزار نوین تبلیغی مجهّز کنند، تا به آسانی و سهولت و با هزینه کمتری بر تعداد پیروان خود بیافزایند.
ضرورت و اهداف تحقیق:
هر مبلّغ متعهّدی باید علاوه بر تجهیز به دانش قرآنی و منابع روایی، نسبت به نقاط آسیبپذیر جامعه اسلامی و جوانان عزیز و منافذی که مجرای نفوذ و ورود دشمن است، نیز آگاه باشد. مبلّغان باید بدانند یکی از بزرگترین و خطرناکترین پدیدهای که مسلمانان با آن روبرو هستند، تبشیر مسیحیت است که متاسفانه در برخی از آنان نیز موثر افتاده، تاحدّی که فریاد دلسوزانه علمای آگاه و متعهّدمان خصوصاً رهبر فرزانه انقلاب و مراجع معظم تقلید نسبت به گسترش و رواج آن در جامعه ما بلند است. و شاید در اطراف ما نیز، از اقوام و آشنایان، و یا دوستان و همسایگان کسانی باشند که به طور پیدا یا پنهان گرفتار دام مسیحیت تبشیری شدهاند.
سؤالهای تحقیق:
سؤال اصلی:
روشهای تبلیغ «مسیحیت تبشیری» در شبکه جهانی اینترنت برای مخاطبان فارسی زبان و ایرانی چگونه است؟
سؤالهای فرعی:
1.اینترنت در میان انواع مختلف رسانههای تبلیغی در چه جایگاهی قرار دارد؟
- مزایا و کارکردهای این رسانه چیست؟
3.نگاه ادیان الهی نسبت به تبلیغ چگونه است؟
- دیدگاه مسیحیت نسبت به تبلیغ چیست؟
5.تبشیر چیست؟
6.مسیحیت تبشیری به چه معناست؟
7.سابقه تبلیغ مسیحیت در سرزمین ایران چیست؟
- انواع شیوههای تبلیغ مسیحیت در اینترنت چگونه دستهبندی میشود؟
- راهکارهای مقابله با تبلیغات اینترنتی مسیحیت در ایران چیست؟
-
- چگونه میتوان تبلیغات منفی مسیحیت تبشیری علیه اسلام در سایتها و وبلاگها را خنثی نمود؟
فرضیه تحقیق:
با توجه به ظرفیتهای بالای اینترنت و امتیازاتی که این روش نسبت به سایر روش های تبلیغ مسیحیت تبشیری در ایران از آن برخوردار است، مبشّران مسیحی در آینده توجه بیشتری به آن خواهند داشت و تبلیغات خود را در این شبکه گسترش خواهند داد. به این ترتیب، مسیحیت تبشیری میتواند یکی از چالشهای مهم مسلمانان ایران در آینده باشد و در این خصوص باید ضمن شناخت دقیق و عالمانه این پدیده و قابلیتهای آن، از هماکنون برای غلبه بر آن چالش پیشاندیشی و چارهجویی و برنامهریزی کرد.
سابقه تحقیق:
تا کنون کتابها و مقالات و پایاننامههای زیادی در زمینه تبلیغ و عناوین مرتبط با آن و همچنین مسیحیت در ایران و اهداف و انگیزهها و روشهای تبشیری و تبلیغی آنها نوشته شده، اما با جستجویی که در کتابخانهها و پایگاههای اینترنتی انجام دادیم، پژوهشی که به موضوع تبلیغ مسیحیت در اینترنت پرداخته باشد، نیافتیم. البته این مطلب دور از انتظار هم نیست چرا که اینترنت ابزاری است نوین، که حداکثر یک دهه از گسترش و عمومی شدن آن در ایران میگذرد.
روش تحقیق:
روش این تحقیق توصیفی و تحلیلی است. به این معنا که در مواردی که نیاز به ارائه اطلاعات بود، بخشی از کار به صورت تحقیقات کتابخانهای انجام شد و بخش دیگر به بررسی و کاوش در میان سایتها و وبلاگها اختصاص یافت. و در مواردی که باید از دادههای فراهم شده به نتایج و لوازم آن راهبری میشد، کار جنبه تحلیلی بیشتری پیدا کرده است.
رویکرد تحقیق:
رویکرد این پژوهش، تاریخی است.
قلمرو تحقیق:
ما در این تحقیق به بررسی سایتها و وبلاگهای فارسیزبانی خواهیم پرداخت که به دنبال فعّالیّتهای تبشیری در جامعه ایران هستند. هر چند قلمرو جغرافیایی فارسی زبانان فراتر از ایران است، امّا بررسی ما در خصوص جامعه ایران خواهد. از سوی دیگر قطعاً فعّالیت تبشیریها در اینترنت منحصر به زبان فارسی نیست؛ بلکه ما به سایتها و وبلاگهایی برخوردیم که به زبانهای دیگری مانند انگلیسی یا فرانسوی به تبشیر مسیحیت در میان ایرانیان میپردازند.
بنابراین قلمرو تحقیق ما در میان ایرانیان فارسی زبان مقیم ایران است.
از نظر زمانی نیز قلمرو تحقیق ما برابر است با تاریخ عمومیشدن اینترنت در ایران، یعنی تقریباً یک دهه اخیر.
ساختار تحقیق:
ما در گفتار اول از فصل اول این پایاننامه واژهها و اصطلاحات مربوط به تبلیغ را تعریف نموده و به مؤلّفههای تبلیغ پرداختیم. سپس با نگاهی به استراتژی تبلیغ، از اهمیت تبلیغات در عصر حاضر سخن گفتیم. مبحث بعدی ما در این گفتار بررسی خطمشی تبلیغ در اسلام و مسیحیت راستین است. هدف از بیان این مباحث، هرچند به صورت کوتاه و مختصر، اینست که با توجه بیشتری به دانش تبلیغات، از اهداف و شیوههای تبلیغ مسیحیت تبشیری آگاه شده و از انجام اقدامات لازم در برابر آن غفلت نکنیم.
در فصل سوم این پایاننامه با مطالعه سایتها و وبلاگها و دستهبندی روشهای تبلیغ میسحت تبشیری در رسانه اینترنت، نمونههایی از تبلیغ آنها مورد بررسی قرار گرفت.
درفصل چهارم و پایانی این پژوهش ابتدا فرصتهای اینترنت برای تبلیغ مسیحیت را برشمردیم و سپس ارزیابی کلی از تبلیغات و میزان موفقیّت آنها ارائه شد.
این پایاننامه با ارائه پیشنهاداتی برای کاهش آثار سوء و ضد دینی و ضد اسلامی تبلیغ مسیحیت تبشیری در ایران و بیان شیوههای مواجهه با مسیحیت تبشیری در اینترنت پایان مییابد.
[سه شنبه 1400-05-05] [ 11:35:00 ق.ظ ]
|