عوامل روانی، اجتماعی و محیطی همبسته با فعالیت جسمانی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه |
:
فعالیت جسمانی یکی از ابعاد سبک زندگی سالم است و خطر بیماری قلبی و عروقی، برخی سرطانها و دیابت نوع ٢ را کاهش میدهد (واربورتون[1] و همکاران، 2006). ورزش و فعالیت جسمانی در گروههای مختلف جامعه و به خصوص در نوجوانان تأثیرات مثبت و مزایایی نظیر پیشگیری از افزایش وزن، چاقی و بیماریهای ناشی از آن، پیشگیری و کنترل بیماریهایی چون فشارخون، بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت و افسردگی دارد (پوسکار[2] و همکاران، 1999). همچنین میتواند موجب پیشگیری از گرایش نوجوانان به سمت تفریحات ناسالم، بزهکاری، اعتیاد و کاهش استرس شده و اعتماد به نفس در نوجوانان را افزایش دهد (کرککالدی[3] و همکاران، 2002). سازمان جهانی بهداشت یکی از اهداف مردم سالم تا سال 2010 را فعالیت جسمانی ذکر کرده است (گروه سلامتی و خدمات انسانی آمریکا[4]، 2000).
رشد عادات مفید بهداشتی در طی کودکی و شروع نوجوانی بسیار با اهمیت است، زیرا ایجاد رفتارهای بهداشتی در این دوران رشد، نسبت به دوره بعدی آسانتر است (لورز[5] و همکاران، 2003). عادات خوب بهداشتی فراگرفتهشده بهوسیله نوجوانان میتواند یک اثر طولانیمدت در سلامتی آن ها داشته باشد، زیرا رفتارهایی که در نوجوانی شروع میشوند تمایل به ادامه در بزرگسالی را نیز دارند (ماهون[6] و همکاران،2002).
دنبال خواهد داشت. بنابراین ضرورت دارد تا شرایط و زمینه های لازم را برای حضور بیشتر و فعالانه زنان در عرصه ورزش فراهم شود. در این راستا باید با بررسی های اولیه، مسائل و مشکلات موجود در این راه شناسایی و با رفع این موانع گام مؤثری در ارتقای سطح ورزش زنان برداشته شود(میرغفوری،صیادی تورانلو و میرفخرالدینی، 1388).
1-2- بیان مسئله:
منافع روانی و اجتماعی فعالیت جسمانی در تحقیقات مختلف به طور روشن بیان شده است. فعالیت جسمانی یک مفهوم قابل دستیابی برای اکثریت افراد جامعه به منظوررسیدن به زندگی سالمتر است . افراد میتوانند کیفیت زندگیشان را از طریق تداوم فعالیت جسمانی منظم و با انجام فعالیتهای متوسط تا شدید ارتقاء و بهبود بخشند. غیرفعالی یا بی حرکتی یک عامل خطر برای تعدادی از بیماری ها شامل بیماری های قلبی عروقی، سکته های مغزی، سرطان کولون، سرطان سینه، دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا و مشکلات بهداشت روانی است( سالیس[7] و همکاران، 2000).
مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه ها مکان های بالقوه و بستر های مناسبی برای اجرای برنامه ها جهت ارتقاء رفتارهای فعالیت جسمانی در سراسر طول عمر می باشند، از طرف دیگر دوره نوجوانی، دوره رشد و شکل گیری اعتقادات و عملکردهای سلامتی است و باید همواره به گونه ای عمل کرد که از شیوه زندگی سالم وعوامل مؤثر بر آن حمایت گردد( والاس[8] و همکاران، 2000). فعالیت فیزیکی منظم و ورزش در نوجوانان، و لذت و جذابیت متعاقب آن موجب پیشگیری از انحرافات اجتماعی، تبهکاریها، بزهکاری، رفتارهای مخاطرهآمیز واعتیاد، و تفریحات ناسالم در آنان میگردد (کن و همکاران[9]، 2000).
فعالیت جسمانی به طور چشمگیری در دوره نوجوانی کاهش پیدا میکند، علاوه بر این، این کاهشها در دختران در مقایسه با پسران شدت بیشتری را نشان میدهد(گروه سلامت و خدمات انسانی آمریکا[10]، 1996). سطح فعالیت جسمانی با انجام مداخلات رفتاری قابل اصلاح و تغییر است، در حال حاضر ضرورت انجام مداخلات مؤثردر فعالیت جسمانی وجود دارد، چرا که پنجاه درصد از افرادی که برنامه فعالیت جسمانی را شروع کرده اند در طول شش ماه بعداز آن فعالیت جسمانی شان متوقف می شود. عوامل نفوذکننده در سبک زندگی فعال جسمانی و چگونگی پذیرش فعالیت جسمانی و بقا و تداوم آن بطور کامل شناخته نشده اند، شناسایی و معرفی چنین متغیرهایی
می تواند کمک به توسعه تداخلات و برنامه های مؤثرتر برای افزایش هر دو وضعیت، اتخاذ فعالیت جسمانی، و پذیرش و تداوم آن برای جمعیت های نوجوان باشد(والاس وهمکاران، 2000). جهت درک سطوح فعالیت جسمانی در بین اشخاص، محققین مختلف تعدادی متغیرهای ارتقا دهنده سطوح فعالیت جسمانی را شناسایی نموده اند. این متغیرها شامل متغیرهای دموگرافیک، شناختی، رفتاری، محیط اجتماعی و محیط فیزیکی هستند.(براون[11]، 2005).
مسئله اصلی در تحقیقات و برنامههای فعالیت جسمانی شناخت دقیق عوامل مؤثر روانی، اجتماعی و محیطی مرتبط با فعالیت جسمانی است و این شناخت میتواند در مداخلات رفتاری، منجر به برنامه ریزی دقیق برای افزایش رفتارهای فعال جسمانی گردد. تحقیقات نشان داده است که عوامل موثر در مشارکت و موانع زمینه ساز عدم مشارکت در میان گروه های سنی، جنسیتی، و طبقاتی مختلف متفاوت است(فاندرهورست[12] و همکاران، 2010). سوالی که مطرح می شود این است که کدام عوامل روانی، اجتماعی و محیطی موثر با میزان فعالیت جسمانی دانش آموزان دختر در شهر ارومیه مرتبطند؟ و کدام عوامل تاثیر بیشتری دارند؟
به همین دلیل هدف تحقیق حاضر تعیین « عوامل روانی، اجتماعی و محیطی اثرگذار بر فعالیت جسمانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه» میباشد.
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق:
1-4- اهدف تحقیق:
1-4-1- هدف کلی:
تعیین عوامل روانی، اجتماعی و محیطی مرتبط با فعالیت جسمانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر ارومیه
1-4-2- اهداف فرعی:
- تعیین رابطه خودکارآمدی فعالیت جسمانی با میزان فعالیت جسمانی دانش آموزان دختر
- تعیین رابطه حمایت دوستان با میزان فعالیت جسمانی دانش آموزان دختر
- تعیین رابطه عوامل حمایت والدین با میزان فعالیت جسمانی دانش آموزان دختر
- تعیین رابطه عوامل محیطی با میزان فعالیت جسمانی دانش آموزان دختر
[1] .Warburton
[2] .Puskar
[3] .Kirkcaldy
[4] .United States Department of Health and Human Services
[5] .Levers
[6] .Mahon
[7] .Sallis
[8] .Wallace
[9] .Kann et al.
[10]. U.S. Department of Health and Human Services
[11] .Brown
[12] .van der Horst et al.
[13] .Holland & Oglesby
[14] .Laker
[15] .Baerrel
[سه شنبه 1400-05-05] [ 05:09:00 ق.ظ ]
|