" طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها | ۲-۸-۲- پردازش اطلاعات در افراد با نیازهای ویژه – 3 " |
“
در تحقیقی که به بررسی نارساییهای پردازش حسی در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری پرداخت، نتایج نشان داد که تفاوت آماری معنیداری بین میانگین نمرات گروه ها در مؤلفه های حساسیت لمسی[۱۲۵]، احساس خواهی[۱۲۶]، فیلتر کردن اطلاعات شنیداری[۱۲۷]، حساسیت دیداری/شنیداری[۱۲۸] و همچنین نمره کلی نیمرخ حسی وجود دارد، ولی در مؤلفه های حساسیت بویایی/چشایی، میزان انرژی و حساسیت به حرکت تفاوت معناداری بین گروه ها یافت نشد، این نتایج مبین وجود نارساییهایی در پردازش اطلاعات لمسی، پردازش دیداری/شنیداری، احساس خواهی و توانایی فیلتر کردن اطلاعات شنیداری در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری است (بشرپور، عیسی زادگان و احمدیان، ۱۳۹۱). در همین ارتباط، جرجیو[۱۲۹]، پاپادوپلوس[۱۳۰]، زارونا و پاریلا[۱۳۱] (۲۰۱۲) در بررسی وابستگی نقائص پردازش بینایی و شنوایی به نارساخوانی رشدی دریافتند که کودکان مبتلا به نارساخوانی، نقص پردازش شنوایی را تجربه نمیکنند اما حدود نیمی از آنها نقص پردازش بینایی دارند. در پژوهشی دیگر که با عنوان دو نقص پردازش حرکت بینایی در نارساخوانی رشدی در ارتباط با اختلالات مختلف مهارت خواندن انجام گرفت و زمینه غنیتری را برای اکتشاف چنین مکانیسمی به صورت جامعتر و دقیقتر برای مشخص کردن ارتباط بین نقص پردازش حرکت و نقص زیر مهارت های خواندن به وجود آورد، نتایج آن نشان دادند که در واقع دو نقص پردازش حرکت مشخص در نارساخوانی رشدی وجود دارد (ویلمر[۱۳۲]، ریچاردسون[۱۳۳]، چن و استین[۱۳۴]، ۲۰۰۴). اما برخلاف آن در پژوهشی دیگر که سلطانی، سیما شیرازی، مرادی و لوریزاده در سال ۱۳۸۶ به بررسی و مقایسه مهارت های ادراک بینایی در کودکان نارساخوان رشدی و عادی پرداختند، نتایج این پژوهش نشان داد که مهارت های ادراک بینایی کودکان نارساخوان در مقایسه با کودکان عادی تفاوت معناداری ندارد. این یافته ها با نظریه هایی همسو میباشند که علت نارساخوانی رشدی را در نقائص بینایی به تنهایی جستجو نمیکنند و علتهای دیگری را برای توجیه این اختلال ضروری میدانند. در پژوهشی دیگر که با هدف بررسی رابطه بین حرکت کلی، پردازش کلی شکل، تمرین و پردازش شناختی و دیداری در بزرگسالان مبتلا به نارساخوانی صورت گرفت نتایج نشان داد که در مقایسه با گروه کنترل و بدون در نظر گرفتن اثر تمرین، گروه نارساخوان حساسیت کمتری به حرکت کلی دارند. در این مطالعه همچنین دقت کمتری در سنجه های مربوط به پردازش دیداری و زبانی در افراد نارساخوان مشاهده گردید (کانلون[۱۳۵]، ساندرز و رایت[۱۳۶]؛ ۲۰۰۹).
مطالعه شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش آموزان ابتدایی استان اردبیل نشان داد که ۱۳ درصد دانش آموزان پایه های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مدارس شهری استان اردبیل مبتلا به نارساییهای ویژه یادگیری هستند و از عوامل مرتبط با این نارساییها میتوان به مشکلات یادآوری، استفاده کمتر از تکرار و تمرین، ضعف در حافظه بینایی، کنترل ذهنی ضعیف، ضعف در تشخیص شنیداری اشاره کرد (نریمانی و رجبی، ۱۳۸۴). در همین رابطه، علیزاده (۱۳۷۳) در پژوهشی به مقایسه حافظه بینایی در کودکان نارساخوان و کودکان عادی پرداخت، نتایج نشان داد که حافظه بینایی کودکان نارساخوان به طور معناداری از حافظه بینایی کودکان عادی کمتر است. اما بین حافظه بینایی پسران و دختران نارساخوان و نیز پسران و دختران عادی تفاوت معناداری وجود ندارد.
در پژوهشی دیگر که به مقایسه ویژگیهای روانشناختی دانش آموزان نارسانویس و عادی پایه سوم ابتدایی پرداخت نتایج حاصل از آزمونهای آماری نشان داد که: ۱) دانش آموزان گروه های نارسانویس و عادی در ویژگیهای روانشناختی اضطراب-افسردگی، ناسازگاری اجتماعی، کمبود توجه، تفاوت معناداری دارند، اما در ویژگیهایی نظیر پرخاشگری-بیش فعالی و رفتارهای ضد اجتماعی تفاوتها معنیدار نبود. ۲) تفاوتهای بین گروه های نارسانویس و عادی در متغیرهای روانشناختی مربوط به حافظه دیداری، شنیداری و همچنین حساسیت شنیداری معنیدار بود (رضایی و سیف نراقی، ۱۳۸۵). در همین ارتباط، عابدی، ملکپور، مولوی، عریضی و امیری (۱۳۸۷) در پژوهشی به مقایسه کارکردهای اجرایی و توجه در کودکان پیشدبستانی دچار اختلالات یادگیری عصب روانشناختی/تحولی و کودکان عادی پرداختند، نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری عصب روانشناختی/تحولی پیش از دبستان در کارکردهای اجرایی و توجه دارای نواقص جدی هستند.
در تحقیقی که امیریانی، طاهایی و کمالی (۱۳۸۹) به مقایسه توجه شنیداری در دانشآموزان۹-۷ ساله مبتلا به اختلال یادگیری و عادی پرداختند، نتایج حاصل نشان داد که در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری توجه شنیداری تقسیم شده به دلیل عدم رشد کامل سیستم شنوایی مرکزی و یا اختلال شنوایی مرکزی متأثر میگردد.
۲-۸-۲- پردازش اطلاعات در افراد با نیازهای ویژه
“
[یکشنبه 1401-09-20] [ 08:17:00 ق.ظ ]
|