طراحی مدل ریاضی جهت مکانیابی بهینه دستگاه خودپرداز |
فناوری اطلاعات و ارتباطات انقلاب بزرگی را در بانکداری به وجود آورده است، به گونهای که بدون استفاده از این فناوری، بانکداری امروزی امری غیرممکن است. در سالهای اخیر، بهرهگیری از فناوری اطلاعات، به صورت چشمگیری در صنایع خدماتی افزایش یافته است، بخصوص در صنعت بانکداری که با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات شرایط بانکداری اینترنتی، پرداخت الکترونیکی، امنیت سرمایه گذاری و تبادل اطلاعات فراهم گشته است ( کریم و حمدان، 2010 ). سرعت توسعهی صنعت انفورماتیک، باعث ایجاد تغییرات عمدهای در شکل پول و سیستمهای خدمات بانکداری در عرصۀ بانکداری شده و مفاهیم جدیدی را همچون پول الکترونیکی، ماشینهای خودپرداز(ATM) [1] و همچنین پدیدههای جدیدی تحت عناوین بانکداری خانگی، تلفنبانک، بانکداری از راه دور، بانکداری اینترنتی و بانکداری مجازی به وجود آورده است ( الهیاری فرد، 1384 ).
باتوجه به افزایش رقابت و پررنگ شدن موضوع رضایت مشتریان در بازار کالا و خدمات در دهه های اخیر، توزیع و عرضهی این محصولات در مکان مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار گشته است. بانکها و موسسات مالی نیز با درک این موضوع و با در نظر گرفتن اصل اقتصادی (هزینه – سود) و رفاه مشتریان درصدد یافتن مکان مناسب برای ارائه خدمات بانکی برآمده اند.
تحقیق حاضر سعی دارد با بهره گرفتن از مدل سازی ریاضی و با دخالت دادن اصول کیفی مانندِ معیارهای مشتری مدارانه ازنظر بانکها و موسسات مالی و با بهرهگیری از تکنیکهای تصمیمگیری چند معیاره، به ارئه الگویی برای شناسایی مکانهای بهینه جهت نصب دستگاه های خودپرداز در سطح شهر کرمانشاه بپردازد.
1-2 بیان مسأله
اکثر سازمانها و مؤسسات مالی با تصمیم گیریهای مکانی مواجه هستند. تصمیم گیری بهنیه در موفقیت مؤسسه و نیل به اهداف آن و جلب مشتریان مؤثر است. انتخاب اشتباه در محل استقرار مؤسسه مالی و یا سرویسهای مالی باعث افزایش هزینهها و کاهش راندمان می شود و در رقابت با سایر مؤسسات زیانهای جبران ناپذیری ممکن است به همراه داشته باشد (بامداد و رفیعی 1387، 39). از نظر اقتصادی، مکانیابی نقش مهمی در انتخاب مکانهای خرده فروشیها در سرمایه گذاریهای سنگین و بلندمدت دارد و اگر این مراکز در همان ابتدا در جای نامناسبی تأسیس شوند، بیشترین خسارتها را وارد میکنند و برعکس اگر مکان مناسبی برای آن ها پیدا شود، مزایای زیادی را نصیب صاحبان سرمایه میکنند و نقش اساسی در موفقیت کسب و کار مربوط دارند؛ زیرا مکان مناسب مشتریان زیادی را جذب میکند ( کو، چی و کائو[3]، 1999: 12).
ماتینهو و براونلین[4] در تحقیقات خود در سال 1989 دریافتند که سطوح بالای رضایتمندی بهطور مستقیم با محل و موقعیت دسترسی به دستگاههای خودپرداز ارتباط دارد. اغلب این مسئله مهم است که یک واحد تسهیلاتی خدماتی در مجاورت با مشتریانی باشد که به آن ها خدمات میرساند و یک واحد تسهیلاتی خرده فروشی باید در نزدیکی مشتریانی باشد که از آن خرید میکنند ( جعفر نژاد، 1385: 3 ).
با توجه به موارد یاد شده در روشن شدن مساله و اهمیت مکانیابی واحدهای خدماتی، مانند دستگاههای خودپرداز، جای تردید باقی نمیماند که استقرار مکان مناسب و جایابی واحدهای خدماتی مسالهای مهم و اساسی را پیش روی مدیران و تصمیمگیران در عصر حاضر قرار داده است. انتخاب مکان مناسب برای دستگاههای خودپرداز چنانچه با دقت لازم و با هدف به دست آوردن مزیت راهبردی نسبت به رقبا انتخاب گردد، میتواند باعث کاهش هزینهها و آزادسازی نیروی انسانی در سیستم بانکی شود، در غیر اینصورت جبران هزینههای زیرساخت سازی بسیار دشوار خواهد بود ( کرایگ و مک لوفرتی[5]، 1994).
در تحقیق حاضر با بهره گرفتن ازترکیب روشهای ریاضی [6] (MCDM ) همچنین با توجه به شاخصهای تاثیرگذار، به دنبال مکانیابی بهینه برای دستگاههای خودپرداز در سطح شهر کرمانشاه میباشیم و با توجه به معیارها و شاخصهای شناسایی شده، تعیین میکنیم که چه مکانهایی برای استقرار دستگاههای خود پرداز مناسب میباشند.
1-3 اهمیت و
ضرورت انجام تحقیق
مساله مکان یابی یکی از عمیق ترین و جالب ترین مسائل در قلب علم تحقیق درعملیات [7] از اوایل دهه 1960 می باشد. این مدلهای ریاضی برای پیدا کردن و تصمیم گیری در مورد مکانهای کارخانهها، انبارها، بیمارستانها، مدارس و مانند اینها و برای کسب حداکثر رضایت مشتری، یعنی طرف تقاضا اعمال می شود ( السلطان و الفوزان، 1999: 91).
باتوجه به صرف هزینههای گزاف به منظور ایجاد بنگاههای اقتصادی و نیز توجه به ارتباطات و سهولت دسترسی بیانگر اهمیت موضوع مکانیابی صحیح و تعیین موقعیت مکانی مناسب برای این دسته از فعالان اقتصادی میباشد به نحوی که امکان استفاده آسان و سریع برای اکثر شهروندان از این بنگاهها فراهم گردد ( گلی، الفت و فوکردی، 1389 ). از طرفی در کشور ما قالب واحدهای تولیدی و خدماتی کشور، هنوز دیدگاه سنتی در برنامهریزی عملیات واحدهای مرتبط با توزیع محصول و خدمت حاکم بوده و واحدهای تشکیل دهنده فروش و توزیع، هر کدام به تنهایی در راستای بهینهسازی منافع خود تصمیماتی را اتخاد میکنند که این امر در اکثریت مواقع باعث افزایش هزینههای توزیع، افزایش قیمت تمام شده محصول و در نتیجه کاهش قابل ملاحظه توان رقابتی شرکتها خواهد شد.
به نظر میرسد بیشتر بانکها و موسسات مالی در شهر کرمانشاه تاکنون از یک روش کمی مبتنی بر الگوریتمهای بهینهسازی برای تعیین مکان بهینه دستگاههای خودپرداز خود استفاده ننموده اند و مکانهای فعلی با توجه به دیدگاههای سنتی مبتنی بر نظرهای شخصی کارشناسان معین شدهاند و بیشتر جنبه تجربی داشته اند تا علمی، از اینرو جهت طراحی مدلی که بتواند پاسخ گوی نیازهای بانک و رفاه عمومیمشتریان جهت استقرار مناسب دستگاههای خودرداز باشد، میتوان از روشهای کمی و مدلسازی ریاضی به طریق بهینه و کاراتر از الگوهای سنتی رایج در این زمینه بهره گرفت.
- 1-4 اهداف تحقیق
- هدف کلی از انجام این تحقیق، طراحی یک مدل ریاضی جهت جایابی مکانهای مناسب برای استقرار دستگاههای خودپرداز مبتنی بر تصمیمگیری چند معیاره است، مدل مذکور طی مراحل مشخص شدهی تحقیق به شناسایی عمدهترین شاخصهای تاثیرگذار بر مساله مکانیابی دستگاههای خودپرداز میپردازد که این مرحله مترادف با اهداف ویژه تحقیق حاضر است، بنابراین میتوان هدف ویژه تحقیق را در قالب چند هدف تقسیم کرد که شامل شناسایی شاخصها از طریق فرایند پرسشنامه، جمع آوری دادهها وسپس تبدیل آنها به اطلاعات مورد نیاز و درنتیجه دستهبندی شاخصهای مهم در قالب معیارهای اصلی و تاثیرگذار بر مکانیابی میباشد. نتیجهی این مراحل در روشهای تصمیمگیری چند معیاره به کار گرفته میشوند تا در نهایت، هدف کاربردی تحقیق هم برآورده شود. اهداف تحقیق حاظر در قالب سه بخش زیر تقسیمبندی میشوند :
- هدف کلی :
طراحی یک مدل مناسب برای مکانیابی و استقرار دستگاههای خودپرداز به منظور افزایش خدمات
[1] .Automatic Teller Machine
[2] . Ou et. al
[3] .Kuo , Chi & Kao
[4] .Muotinho & Brownline
[5] .Craige & McLofferty
[6] . Multi Criteria Decesion Making
[7] .Operation Research
[دوشنبه 1400-05-04] [ 09:25:00 ب.ظ ]
|