شناخت فرهنگسازمانی حاکم و تأثیر آن بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه |
فرهنگ بر روی عملکرد کارکنان، رضایت آن ها از شغلشان و تعهد کاری آن ها و غیره تأثیر میگذارد. پس برای هر سازمانی بنا بر اقتضائات آن یک فرهنگ ایده آل میتوان تعریف کرد که عملکرد، رضایت شغلی و تعهد سازمانی را حداکثر کند. پس سازمانها لازم است تا فرهنگ خود را شناخته و آن را توانمند سازند (فیض پور و همکاران، 1389).
پایین بودن عملکرد کارکنان، به ویژه در سازمانهای دولتی، همواره یکی از مشکلات سازمانها بوده؛ با توجه به اینکه قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل اختلاف وظیفه برقراری عدالت در جامعه را عهدهدار است، باید در تقویت عملکرد کارکنان سازمان خود همواره بکوشد تا بتوانند وظایف خود در قبال مردم را به نحو احسن انجام دهند؛ بنابراین مدیران در این سازمان با شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان میتوانند شرایط را برای توانمند ساختن نیروی انسانی خود فراهم آورند، که ازجمله یکی از این عوامل، فرهنگسازمانی میباشد. ازاینرو، شناخت فرهنگ سازمان و میزان تأثیرگذاری آن بر عملکرد سازمان موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنند؛ در غیر این صورت نمیتوانند وظایف خود در برابر جامعه مانند رسیدگی به شکایات مردمی را به خوبی انجام دهند. ازاینرو پژوهش حاضر به دنبال بررسی پاسخ این پرسش است که آیا میان فرهنگسازمانی و عملكرد كاركنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه وجود دارد یا خیر.
- بیان مسئله
عملکرد افراد در سازمان متأثر از فرهنگ آن سازمان میباشد. رابینز در کتاب مدیریت خود، فرهنگسازمانی را اینگونه تعبیر کرده است: فرهنگسازمانی شیوه انجام گرفتن امور را در سازمان برای کارکنان مشخص میکند. ادراکی یکسان از سازمان است که در همه اعضاء سازمان مشاهده میشود و بیانگر مشخصات مشترک و ثابتی است که سازمان را از سازمانهای دیگر متمایز میکند (امیری جاوید، 1391).
شناخت فرهنگسازمانی برای مدیران اهمیت حیاتی دارد. بدون تردید، مدیران سازمانهای امروزی، توجه خود را صرفاً به عملکرد مکانیکی و واقعیتهای فنی خود معطوف کنند، بلکه آن ها باید به عواملی که بر این عملکرد تأثیر دارند و آن را هدایت مینمایند نیز توجه کنند. در این میان، فرهنگسازمانی از نقش مؤثری برخوردار است. “عبادی آذر” (1375) معتقد است که ابعاد فرهنگسازمانی مانند نظام پاداش و الگوهای ارتباطی با بهرهوری سازمانی ارتباط دارد (درگاهی و همکاران، 1389).
با توجه به اینکه قوه قضائیه، پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی در جامعه است و مسئول تحقق بخشیدن به عدالت میباشد، بنابراین نحوه عملکرد منابع انسانی در این نهاد نیز حائز اهمیت است. بر اساس پایین بودن میزان رضایت مردم از عملکرد کارکنان در قوه قضائیه مرکز شوراهای حل اختلاف، این پژوهش بر آن است تا به بررسی یکی از عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان، یعنی فرهنگسازمانی، بپردازد.
- ضرورت تحقیق
بهمنظور مدیریت بر فرهنگسازمانی، مدیر باید رسالت و اهداف سازمان را تبیین کند. همچنین ارزشهایی را که منجر به تحقق آن اهداف شدهاند، شناسایی و در جهت خلق آن ارزشها تلاش نماید زیرا این ارزشها و الگوهای رفتاری که عموماً افراد سازمان پایبند به آن هستند بر کلیه جنبههای سازمان تأثیر میگذارد و سازنده محیط خدمتی کارکنان میشوند. در سازمانهای گوناگون فرهنگسازمانی از جنبههای خاصی بر هر چیز غالب است، که این امر چهبسا عملکرد سازمانی را تحتالشعاع قرار دهد. فرهنگسازمانی جانمایه و اساس عملکرد هر سازمان و جامعه به شمار میرود. همچنین اصلیترین منبع هر سازمان، نیروی انسانی است و عوامل تشکیلدهنده این نیرو، موجودات باشعور و احساسی هستند که اگر انگیزش کافی داشته باشند، استعداد و مهارت خود را در سازمان به کار میگیرند (ایرانزاده،1377). فرهنگسازمانی ممکن است بهصورت بستری در انگیزش و بهکارگیری استعداد و توانایی کارکنان نقشی مهم در عملکرد سازمانی، ایفا کند (احمدی و الوند، 1389). آنگونه که از شواهد موجود برمیآید، فرهنگسازمانی پدیدهای پیچیده میباشد که درعینحال در تسریع روند پیشرفت و دگرگونی سازمان نقش بسزایی دارد. لذا زمانی که سازمانها از فرهنگسازمانی خود و ابعاد و شاخصهای آن شناخت کافی نداشته باشند، در عمل با مشکلات فراوانی همانند تعارض سازمانی، عدم انسجام سازمانی و کاهش عملکرد مواجه میشوند. بنابراین، شناسایی فرهنگ به مدیران کمک میکند تا با آگاهی و دید کامل نسبت به فضای حاکم بر سازمان از نقاط قوت آن استفاده نموده و برای نقاط ضعف، تدابیر و اقدامات لازم را پیشبینی نمایند (رحیم نیا و علیزاده، 1388). بنابراین سازمانی مانند قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل اختلاف، که وظیفه مهمی را در جامعه بر عهده دارد و به بسیاری از مشکلات مردم رسیدگی میکند نیازمند شناسایی فرهنگ خود میباشد تا بتواند به بهترین نحو ممکن عملکرد کارکنان سازمان را ارزیابی کند.
اهداف تحقیق
- هدف اصلی
شناسایی تأثیر فرهنگسازمانی بر عملکرد کارکنان در قوه قضائیه-مرکز امور شوراهای حل اختلاف.
- اهداف فرعی
- شناخت فرهنگ حاکم در قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف؛ و
اولویتبندی تأثیر هریک از مؤلفههای فرهنگسازمانی بر عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف؛
فرضیههای تحقیق
- فرضیه اصلی
بین فرهنگسازمانی و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد.
- فرضیههای فرعی
- بین نوآوری فردی و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد؛
- بین ریسکپذیری و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد؛
- بین جهتدهی و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد؛
-
- بین یکپارچگی، وحدت و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد؛
- بین روابط مدیریت و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد؛
- بین کنترل و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد؛
- بین هویت و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد؛
- بین سیستم پاداش و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد؛
- بین تحمل تعارض و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد؛
- بین الگوهای ارتباطی و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد.
- بین تحول سازمانی و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد.
بین نتیجه گرایی و عملکرد کارکنان قوه قضائیه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف رابطه معناداری وجود دارد.
پیشینه تحقیق
- مطالعات و تحقیقات داخلی
جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تشکیل میدهند. با توجه به نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون، یافتههای این پژوهش نشان داد که فرهنگسازمانی و عملکرد کارکنان رابطه مثبت و معنیداری باهم دارند. همچنین بین فرهنگهای مشارکتی، سلسله مراتبی و عقلایی و عملکرد کارکنان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛
- مطالعات و تحقیقات خارجی
قلمرو تحقیق
- قلمرو موضوعی تحقیق
قلمرو موضوعی تحقیق مؤلفههای مربوط به مدیریت رفتار سازمانی، فرهنگسازمانی و عملکرد میباشد.
- قلمرو مکانی تحقیق
قلمرو مکانی تحقیق سازمان قوه قضاییه- مرکز امور شوراهای حل اختلاف میباشد.
- قلمرو زمانی تحقیق
قلمرو زمانی تحقیق از بهمنماه 1392 تا مرداد 1393 میباشد.
- جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری این پژوهش عبارتاند از کلیه کارکنانی که در قوه قضائیه تهران- مرکز امور شوراهای حل اختلاف، به فعالیت مشغول هستند؛ که تعداد اعضای جامعه 57 نفر میباشد و نیازی به نمونهگیری نخواهد بود.
- روش تحقیق
این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش انجام تحقیق از نوع توصیفی-مطالعه موردی میباشد.
- ابزار جمع آوری دادهها
در این تحقیق اطلاعات موردنیاز از دو طریق جمع آوریشده است:
- فیشبرداری، برای جمع آوری اطلاعات کتابخانهای؛ و
پرسشنامه، برای جمع آوری اطلاعات میدانی.
- روشهای تجزیهوتحلیل اطلاعات
تجزیهوتحلیل دادهها در دو سطح صورت پذیرفته است:
- آمار توصیفی (درصد، فراوانی، میانگین و انحراف معیار)؛ و
آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون و آزمون فریدمن).
- مراحل انجام تحقیق
مراحل انجام تحقیق به شرح زیر میباشد:
- جمع آوری ادبیات موضوعی با بهرهگیری از کتابها، مجلات و سایتهای اطلاعرسانی؛
- تدوین ادبیات موضوعی تحقیق؛
- تهیه و تنظیم پرسشنامه بر اساس ادبیات موضوع؛
- توزیع پرسشنامه؛
- تجزیهوتحلیل دادهها؛ و
- نتیجهگیری و ارائه پیشنهادهای لازم.
[سه شنبه 1400-05-05] [ 08:30:00 ب.ظ ]
|