بررسی عوامل پیش برنده و بازدارنده در استفاده از کتابخانههای عمومی |
ای کوتاه، به مسئله پژوهش که موانع پیش روی کاربران در استفاده از کتابخانههای عمومی میباشد، پرداختهایم. سپس به اهمیتی که انجام این پژوهش میتواند داشته باشد پرداختهایم. سپس تعاریف نظری و عملیاتی و کلیدواژههای پژوهش را آورده و هدف خود از انجام این پژوهش را نوشتهایم. نهایتاً سؤالات و فرضیههای پژوهش را آوردهایم.
1 – 2 بیان مسئله
توسعه و شکوفایی خلاقیت در جامعه نیازمند بستری مناسب است تا منابع فکری مورد نیاز، بدون هیچگونه محدودیتی در اختیار اعضای جامعه قرار گیرد. یکی از این زمینهها، مراکز و نهادهای اطلاعرسانی، به ویژه کتابخانههای عمومی است (اشرفی، ۱۳۸۹، ص۸۹). همان طور که کتابخانه در پیشرفت آموزش، نیروی حیاتی و خلاق دارد یک اجتماع مترقی سخت بدان پایبند است. انسان نوسواد، باسواد، تحصیلکرده، دانشمند و در واقع هر فردی که بتواند بخواند، مطابق هدف خویش از کتابخانه بینیاز نیست (اشرفی، ۱۳۸۹، ص۹۰). کتابخانه عمومی میتواند در کمک به بخشهای مختلف جامعه نقش مهمی ایفا کند. میتواند به کشاورزان کمک کند تا محصولات بیشتری تولید کنند، میتواند به بازرگانان در بهبود کسبوکار خود کمک کند، در کودکان عشق به خواندن ایجاد کند و به دانشآموزان در تمامی سطوح سِنی کمک کند و نیز اطلاعات شغلی را ارائه دهد (مختاری معمار،۱۳۸۲، ص۴۶).
ولی آیا در عمل نیز اینگونه است، عده قلیلی از ایرانیان عضو کتابخانههای عمومی میباشند که این نمیتواند سیاستهای کتابخانههای عمومی را جامه عمل بپوشاند. در رهنمودهای دوازدهگانه ایفلا/ یونسکو [5] که وظایف کتابخانههای عمومی را تعریف میکند در یکی از این رهنمودها آمده است: «باید تضمینی صورت بگیرد مبنی براینکه شهروندان به تمامی اطلاعات اجتماعی دسترسی داشته باشند» (میرحسینی،۱۳۸۷). ولی در واقعیت، شاهد مراجعه عده معدودی از افراد جامعه به کتابخانههای عمومی ایران هستیم.
با توجه به هزینهای که نهاد کتابخانههای عمومی کشور، جهت راهاندازی و اداره کتابخانههای عمومی متقبل میشود و از آنجایی که میزان مراجعان کتابخانههای عمومی با انتظارات نهاد همخوانی ندارد و طبق آمارهای دقیق و رسمی تنها 7/2 درصد ایرانیها عضو کتابخانه هستند.همچنین با توجه به سرانه مطالعه در ایران که ۱۰ دقیقه در روز میباشد (محبوب، ۱۳۹۱، ص۱۲) لازم است که در این زمینه پژوهشی انجام شود تا اولاً موانعی که در سر راه مراجعین، در استفاده از کتابخانههای عمومی وجود دارد، شناسایی و برطرف گردد و دیگر اینکه مشخص شود چه عوامل موثری وجود دارد که باعث میشود تا کاربران کتابخانه، هرچه بیشتر به کتابخانههای عمومی مراجعه کنند؛ تا با تقویت این عوامل در بین همه افراد جامعه، شاهد حضور هر چه بیشتر مردم در استفاده از کتابخانههای عمومی باشیم و به تبع آن، سرانه مطالعه مفید در کشور بیشتر از این آمارهایی باشد که توسط افراد و سازمانهای مختلف منتشر میشود و در نتیجه سطح سواد عمومی جامعه در برخورد با مسائل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و…بالا برود.
1 – 3 ضرورت و اهمیت پژوهش
1 – 4 تعاریف نظری و عملیاتی پژوهش
۱ – 4– ۱ کتابخانه عمومی
تعریف نظری: استفاده از این کتابخانهها، برای عموم افراد جامعه آزاد است. این نوع کتابخانهها وظیفه دارند که در تمامی رشتههای مختلف علوم، فنون، فرهنگ، هنر و کلیه معارف بشری، انواع کتابها و مجلات و نشریات سودمند و جدید را جمع آوری کرده و در اختیار مردم بگذارند (عمادخراسانی ،۱۳۹۲، ص۱۷).
۱ – 4 – ۲ عوامل بازدارنده
تعریف نظری: آنکه یا آنچه کسی را از امری بازدارد (لغتنامه دهخدا،۱۳۶۵، ذیل «بازدارنده»)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش مقصود از عوامل بازدارنده، عوامل و موانعی هستند که باعث میشوند تا کاربران کتابخانههای عمومی، کمتر به کتابخانه مراجعه کنند.
۱ – 4 – ۳ عوامل پیش برنده
تعریف نظری: پیش بردن حرفی یا کاری، به مقصود و هدف رسانیدن آن، کامیاب شدن، مسجّل ساختن (لغتنامه دهخدا،۱۳۶۵، ذیل «پیش بردن»)
تعریف عملیاتی: در این پژوهش منظور از عوامل پیش برنده، عواملی هستند که باعث میشوند تا کاربران بیشتر به کتابخانههای عمومی مراجعه کنند.
1 – 5 اهداف کلی و جزئی پژوهش
۱ – 5 – ۱ هدف کلی
شناسایی میزان تأثیر عوامل پیشبرنده و بازدارنده در استفاده از کتابخانههای عمومی.
۱ – 5 – ۲ اهداف جزئی
- شناسایی میزان تأثیر شرایط اقتصادی در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر سطح خدماتی کتابخانههای عمومی، در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر نهادهای تربیتی مانند دانشگاه و مدرسه، در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر تخصص و حرفه کتابداران در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر دوری و نزدیکی کتابخانه، در مراجعه و یا عدم مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر موقعیت مکانی کتابخانههای عمومی، در مراجعه یا عدم مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر نحوه مدیریت کتابخانه در مراجعه یا عدم مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
- شناسایی میزان تأثیر خانواده، در مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی.
1 – 6 سؤالات پژوهش
- آیا بین شرایط اقتصادی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین سطح خدمات ارائهشده توسط کتابخانههای عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین نهادهای تربیتی، مانند دانشگاه و مدرسه با مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین دوری و نزدیکی کاربران به کتابخانههای عمومی و مراجعه به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین موقعیت مکانی کتابخانههای عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین نحوه مدیریت کتابخانههای عمومی و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
- آیا بین میزان آگاهی کتابداران و مراجعه کاربران به کتابخانههای عمومی رابطه معنادار وجود دارد؟
1 – 7 فرضیههای پژوهش
- میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس جنسیت، به صورت معنیداری متفاوت است.
- میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس سطح تحصیلات، به صورت معنیداری متفاوت است.
- میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس سطح درآمد، به صورت معنیداری متفاوت است.
- میزان تأثیر عوامل مورد نظر بر اساس سن کاربران، به صورت معنیداری متفاوت است.
[1]. kobal
[2] .jue
[3] .demaagd
1 .mandel
[5] .IFLA/UNESCO Guidelines for Development
[سه شنبه 1400-05-05] [ 12:24:00 ب.ظ ]
|