نقش سرمایه روانشناختی در پیش بینی افسردگی |
این اختلال همیشه مورد توجه بوده است و روش های درمانهای زیادی، از جنبه های متفاوتی برای مواجهه با این اختلال مورد بررسی قرار گرفتهاند. با این وجود، اغلب به صورت یک دوره بالینی مزمن مشاهده می شود و 39%تا15% از موارد ممکن است یک سال پیش از شروع علائم همچنان افسرده باشند یعنی علائم آنها با معیارهای اختلال افسردگی اساسی مطابقت کند (برتی و سرونی،[2]1984) و 22% موارد بعد از 2 سال همچنان افسرده باقی بمانند (کلر و همکاران،[3]1984).
امروزه هم بخش عظیمی از اشکال بیماریها (اعم از روانی، جسمانی) در کشورهای در حال توسعه در ارتباط شدید با عوامل و مدلهای اجتماعی رابطه قوی دارند (سازمان بهداشت جهانی، [8]2001). اثرات این عوامل در درازمدت کارایی خود را نشان میدهند، مشکلاتی چون فقر، شکست در تحصیلات، زندگی در محیط فیزیکی نامناسب، سطوح بالای عدم امنیت در جامعه (مثل خشونت، تصادفات) و مسائلی چون حوادث منفی زندگی از جمله جدایی از والدین، از دست دادن کار یا مهاجرت اجباری که از عوامل اجتماعی هستند، تأثیرات زیادی بر سلامتروانی افراد دارند (هارفام،[9]2004).
تحقیقات نشان دادهاند که سرمایه اجتماعی[10] بالاتر با انسجام اجتماعی بیشتر به بهبود شرایط بهداشت روانی جامعه کمک می کند (کاواچی، کندی، لوچنر، پروتو،[11]1997).
جامعه برای تربیت دانشجویان که مستعدترین گروه اجتماعی محسوب میشوند هزینه های کلان معنوی و مادی را متحمل می شود و به همین دلیل هرگونه اختلال در سلامت و جسم دانشجو تهدیدی بر این سرمایه گذاری است چرا که دانشجویان هر کشور متضمن سازندگی آن سرزمین هستند و سلامت جسم و روان تکتک آنان اثر بسیار مهمی در آینده آن کشور دارد. افسردگی در بین دانشجویان می تواند در کسب مهارت های اجتماعی و تکامل شخصیت اختلال ایجاد کند، و از میزان موفقیت و پیشرفت تحصیلی آنان بکاهد و آنها را از رسیدن به جایگاه ویژهای که انتظار دارند و در واقع شایسته آن هستند باز دارد. و در موارد شدید موجب شکست و ناکامی در زندگی شده، و باعث اختلال در پیشرفت جامعه و عواقب ناشی از آن شود) شمشیری نظام، کافیان تفتی، انصاری، 1383(. این مطالعه در جهت بررسی نقش سرمایه روانشناختی و اجتماعی در شکل گیری و تداوم افسردگی در بین دانشجویان صورت گرفته است.
1-2- بیان مسأله
افسردگی اختلالی است که با کاهش انرژی و علاقه، احساس گناه، اشکال در تمرکز، بیاشتهایی و افکار مرگ و خودکشی مشخص می شود و با تغییر در سطح فعالیت، تواناییهای شناختی، تکلم، وضعیت خواب، اشتها و سایر ریتمهای بیولوژیک همراه است؛ که به اختلال در عملکرد شغلی، روابط اجتماعی و بینفردی منجر می شود این بیماری با احساس یأس و ناامیدی، ناراحتی، فقدان هر گونه انگیزه و امید و کاهش سطح اعتماد به نفس و بدبینی همراه است (کاپلان و سادوک،2007).
25% زنان و 12% مردان یک دوره افسردگی اساسی را در طول عمرشان تجربه می کنند. از سویی در مورد علتشناسی افسردگی به عوامل مختلفی تأکید شده است از جمله کژکاری و عدم تعادل در واسطههای مغز، هورمونها، نقص در هویت، اشکال در پردازش اطلاعات و روابط مختل خانوادگی (نوری، 1384).
اهداف پژوهش
هدف کلی
تعیین نقش سرمایه اجتماعی و روانشناختی در پیش بینی وقوع و عدم وقوع افسردگی غیربالینی
هدف جزئی
تعیین نقش مؤلفه های سرمایه اجتماعی در پیش بینی وقوع و عدم وقوع افسردگی غیربالینی
تعیین نقش مؤلفه های سرمایه روانشناختی در پیش بینی وقوع و عدم وقوع افسردگی غیربالینی
تعیین تفاوت سرمایه اجتماعی و مؤلفه های آن در افراد افسرده غیربالینی و افراد عادی
تعیین تفاوت سرمایه روانشناختی و مؤلفه های آن در افراد افسرده غیربالینی و افراد عادی
1-5- فرضیه ها
سرمایه اجتماعی و روانشناختی قادرند وقوع یا عدم وقوع افسردگی غیربالینی را پیش بینی کنند.
مؤلفه های سرمایه اجتماعی قادرند وقوع یا عدم وقوع افسردگی غیربالینی را پیش بینی کنند.
مؤلفه های سرمایه روانشناختی قادرند وقوع یا عدم وقوع افسردگی غیربالینی را پیش بینی کنند.
بین افراد افسرده غیربالینی و افراد عادی از نظر سرمایه اجتماعی و مؤلفه های آن تفاوت وجود دارد.
بین افراد افسرده غیربالینی و افراد عادی از نظر سرمایه روانشناختی و مؤلفه های آن تفاوت وجود دارد.
متغیر ملاک: سرمایه اجتماعی، سرمایه روانشناختی
متغیر پیشبینی: افسردگی غیربالینی و وضعیت عدم بیماری
1-6- تعاریف متغیرها
تعریف مفهوم افسردگی[15]
تعریف عملیاتی افسردگی
تعریف مفهومی سرمایه روانشناختی
سرمایه روانشناختی یک وضعیت مثبت روانشناختی است که بیانگر تلاش فرد در جهت پیشرفت خود و آینده میباشد (لوتانز و همکاران، 2007).
تعریف عملیاتی سرمایهروانشناختی
منظور از سرمایه روانشناختی نمرهای است که آزمودنیها در پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) بدست میآورند.
مؤلفه های سرمایه روانشناختی
تعریف مفهومی خودکارآمدی [18]
باورها و قضاوتهای فرد به تواناییهای خود در انجام وظایف و مسئولیت ها(بندورا،[19] 1986،1997).
تعریف عملیاتی خودکارآمدی
در این پژوهش منظور از خودکارآمدی نمرهای است که فرد در سؤالات مربوط به خرده مقیاس سؤالهای آزمون سرمایه روانشناختی PCQ بدست میآورد.
تعریف مفهومی امیدواری[20]
اسنایدر و همکاران[21](1991) امید را مجموعه ای شناختی میدانند که مبتنی بر احساس موفقیت ناشی از منابع گوناگون و مسیرها و شیوه های انتخاب شده برای نیل به اهداف است.
تعریف عملیاتی امیدواری
در این پژوهش منظور از امیدواری نمرهای است که آزمودنی در پاسخ به خرده مقیاس سؤالهای آزمون سرمایه روانشناختی، PCQ بدست می آورد.
تعریف مفهومی خوشبینی[22]
تعریف عملیاتی خوشبینی
در این پژوهش منظور از خوشبینی نمرهای است که فرد در سؤالات مربوط به خرده مقیاس سؤالهای آزمون سرمایه روانشناختی PCQ بدست می آورد.
تعریف مفهومی تابآوری[23]
گارمزی و ماستن[24] (1991) تابآوری را یک فرایند، توانایی، پیامد سازگاری موفقیتآمیز با شرایط تهدید کننده تعریف نموده اند.
تعریف عملیاتی تابآوری
در این پژوهش منظور از تابآوری نمرهای است که فرد در سؤالات مربوط به خرده مقیاس سؤالهای آزمون سرمایه روانشناختی، PCQ بدست میآورد.
- Kaplan & Sadock’s
- Berti & Seroni
- Celler &etal
- Psychology Capital
- Positive Psychology
- Luthans .F, Luthans. K, Luthans. B
- Robinze &Waters-Marsh & Caccioppe
- Who
- Hurfam
- Social Capital
- Kawach i& Kennedy & Lochner & Prothwo
- Katrona & Helsinge &Rashel
- Fukuyama
- Carver& kinze
[15]. Depression
- Pearon
- beck
[18] .self-efficacy
2.Bandura
[20] .Hope
- Snyder&et L
[22] optimism
[23] Resiliense
- Garmzi & Masten
[دوشنبه 1400-05-04] [ 11:42:00 ب.ظ ]
|