علامتهای تجاری- بازاریابی ورزشی (اسپانسری) |
۲-۱۷ علامتهای تجاری[۱]
کاتلر بیان می کند که هر چیزی یک علامت تجاری است : کوکاکولا[۲]، فدکس[۳]، پورسچ[۴]، نیویورک سیتی[۵]، ایالات متحده[۶]، مدونا[۷]، و شما بله، شما ! یک علامت تجاری هر برچسبی است که معنی و تداعی معانیهایی[۸] را به همراه دارد. یک علامت تجاری بزرگ بیشتر از این انجام میدهد :رنگ آمیزی و همنوایی[۹] را به یک محصول یا خدمت معطوف میدارد(کاتلر،۲۰۰۳).
آیا همه علامتهای تجاری مهم هستند؟ روبرتو کویزتا[۱۰]، رئیس[۱۱] سابق کوکاکولا، اظهار نظر کرد که همه کارخانجات و تاسیسات مان فردا میتوانند از بین بروند اما شما به شدت ارزش شرکت را احساس خواهید کرد؛ همه کسانیکه واقعاً در سرقفلی امتیاز علامت تجاریمان و شناخت جمعی در شرکت قرار دارند. و یک کتاب کوچک بوسیله جوهنسون و جوهنسون[۱۲] دوباره این را تصدیق کردند که : نام شرکت و مارک تجاری[۱۳] مان از دارائیهای بسیار با ارزش مان هستند(کاتلر،۲۰۰۳).
شرکتها باید به سختی کار کنند تا علامتهای تجاری بسازند. دیوید اوگیلوای[۱۴] تاکید می کند که هر ابله فحّاش می تواند معامله انجام بدهد، اما آن نیاز به نبوغ ، ایمان و پشتکار به خلق یک علامت تجاری دارد(کاتلر،۲۰۰۳).
یک علامت تجاری مشهور پنیهای[۱۵](کوچک ترین واحد پول انگلیس و آمریکا) اضافی را واکشی می کند[۱۶]. هدف از ساختن علامت تجاری، برطبق نظر یک بدبین و عیبجو، دست یافتن به پول بیشتر برای یک محصول بیشتر از آنی که ارزش دارد است. اما این یک تنگ نظری نسبت به مزایایی است که یک علامت تجاری مطمئن به کاربران اعطا می کند. کاربران میدانند که بوسیله نام علامت تجاری، خصوصیات و کیفیت محصول و خدماتی که ارائه خواهد شد را میتوان پیش بینی کرد، و این پنیهای اضافی با ارزش است. یک علامت تجاری وقت مردم را حفظ می کند، و این پول با ارزش است، نیال فیتزگرالد[۱۷]، رئیس یونی لور[۱۸]، اظهار کرد که : یک علامت تجاری یک انبار اعتماد است و زمانیکه انتخابها زیاد میشوند بیشتر مهم میشوند. افراد میخواهند که زندگیشان را ساده کنند (کاتلر،۲۰۰۳).
علامت تجاری راجع به این که چطور عمل خواهد کرد به مشتری یک تعهد را اضافه می کند. تعهد علامت تجاری باید صادقانه باشد. برای مثال، موتل[۱۹] اتاقهای تمیز، قیمتهای پایین و سرویس خوب را پیشنهاد می کند اما اشاره نمی کند که لوازم مجلل هستند یا حمام بزرگ است (کاتلر،۲۰۰۳).
چطور علامتهای تجاری ساخته میشوند؟ این اشتباه است فکر کنیم که تبلیغات علامت تجاری را میسازد. تبلیغات فقط توجه به علامت تجاری را جلب می کند، حتی ممکن است توجه نظر به علامت تجاری[۲۰] و صحبت درباره علامت تجاری[۲۱] را ایجاد می کند. علامتهای تجاری به طور کل نگر[۲۲] ، بوسیله ترتیب هم آهنگی[۲۳] یک تنوعی از ابزار، شامل تبلیغات، روابط عمومی (PR). حمایتهای مالی، رویدادها، امور اجتماعی، باشگاهها، سخنرانها، و غیره ؛ ساخته میشوند(کاتلر،۲۰۰۳).
علامتهای تجاری بزرگ تنها راه ثابت نگه داشتن سودآوری[۲۴] بالاتر از حد معمول هستند. و علامت های تجاری بزرگ نه تنها مزایای منطقی ارائه می دهند بلکه مزایای هیجانی نیز ارائه میدهد. بیشتر مدیران مربوط با علامت تجاری روی محرکهای منطقی از قبیل خصوصیات علامت تجاری، قیمت، و ترویج فروش؛ متمرکز هستند، که رابطه مشتری علامت تجاری را کمتر رشد میدهد. علامتهای تجاری بزرگ بیشتر روی هیجانات کار می کنند. و در آینده، علامتهای تجاری بزرگ مسئولیت اجتماعی را نشان خواهد داد. نشان دادن نگرانی برای مردم و بیان کنش متقابل اجتماعی(کاتلر،۲۰۰۳).
[۱] Brands
[۲] Coca-Cola
[۳] FedEx
[۴] Porsche
[۵] New York City
[۶] the United States
[۷] Madonna
[۸] associations
[۹] resonance
[۱۰] Roberto Goizueta
[۱۱]CEO (Chief Executive Officer)
[۱۲] Johnson & Johnson
[۱۳] trademark
[۱۴]David Ogilvy
[۱۵] pennies
[۱۶] fetch
[۱۷] Niall Fitzgerald
[۱۸] Unilever
[۱۹] Motel
[۲۰] brand interest
[۲۱] brand talk
[۲۲] holistically
[۲۳] orchestration
[۲۴] profitability
پایان نامه : شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی از ورزش قهرمانی
[دوشنبه 1400-05-04] [ 08:17:00 ب.ظ ]
|