بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی، خودپنداره و انگیزه پیشرفت دانشآموزان اول و دوم دبیرستان یزد |
، ادبیات تحقیق، روش پژوهش، تجزیه و تحلیل یافته ها و نتیجه گیری تشکیل گشته که به ترتیب شرح داده شده است. لازم به ذکر است که در این پایان نامه واژه های ابراز وجود، جرأتمندی و قاطعیت به یک معنا به کار رفته است.
1-2- بیان مسئله
آموزش ابراز وجود، در شکوفایی استعدادها و رشد خلاقیت دانش آموزان نیز نقش مؤثری را ایفا می کند (رحیمیان بوگر، 1386). تعداد زیادی از پژوهشگران معتقدند که، آموزش مهارت های اجتماعی مانند ابراز وجود باعث می شود که نوجوانان بتوانند با ابراز نظرهای مختلف، رد کردن خواهش یا دستور همسالان و بیان نظرها و احساسهای مخالف خود به اعتماد به نفس بالایی برسند، آنها همچنین متذکر شدند که نباید نقش مهم این مهارت را در ایجاد روابط سالم عاطفی-اجتماعی از یاد برد (زبدا و همکاران، 2007). لین [9]و همکاران (2004) در گزارشی از نتایج آموزش ابراز وجود به دانشجویان اظهار میدارند که آنها با به کارگیری این روشها در تعاملات بین فردی، صمیمیت و خلوص نیت نشان داده و روشهای مؤثرتری در حل تعارضات، کاهش اضطراب و تنشهایی که مربوط به موقعیت اجتماعی است به کار میگیرند.
از آنجاییکه نوجوانی یکی از مراحل مهم تحول انسان به شمار میرود، با عوامل تنیدگیزای فراوانی همراه میباشد. در این دوره به علت تغییرات ساختار اجتماعی و رشد جسمانی، بین بلوغ فیزیولوژیکی و بلوغ اجتماعی، ناهماهنگی ایجاد شده و زمینه ساز مشکلات خاصی میگردد. هنگامی که نوجوانان نمی توانند به طور موفقیتآمیز، بر بحرانها و چالشهای تحولی غلبه کنند، دچار پریشانیهای مختلف روانشناختی میشوند و اختلال قابل ملاحظهای در جریان بهنجار زندگی روزمره و جنبه های عاطفی، اجتماعی و شناختی آنها بروز خواهد کرد که به دنبال آن شخصیت نوجوانان دچار اغتشاش میگردد. از همین رو یکی از موضوعات مورد بررسی در دوره نوجوانی، سازگاری است (گاربر، کیلی و مارتین[10]، 2002). سازگاری، فرایندی دو سویه است. از یک طرف فرد به صورتی مؤثر با اجتماع ارتباط برقرار می کند و از طرف دیگر اجتماع، ابزارهایی تدارک میبیند که فرد از طریق آن تواناییهای بالقوهی خویش را تحقق میبخشد. در این تعامل، فرد و اجتماع دستخوش تغییر و تحول شده و سازش نسبتا پایدار به وجود می آید (پنجهبند، تیموری و شکرایی، 1386). سازگاری دارای ابعاد اجتماعی، عاطفی، جسمانی و اخلاقی است که در رأس همه آنها سازگاری اجتماعی قرار دارد. به طوریکه این سازگاری پیش درآمد رسیدن به سازگاری اخلاقی و عاطفی نیز تلقی می شود. سازگاری اجتماعی دانش آموزان که یکی از مهمترین نشانه های سلامت روان آنها محسوب می شود، عبارت است از توان فرد برای برقراری ارتباط سالم با دیگران و اینکه فرد، ضمن توجه به احساسات و نیازهای خود هیچ گونه آسیبی به خود و دیگران وارد نکند و این امر در نتیجه برخورداری از مهارت های اجتماعی است. بنابراین میتوان گفت در طی دوره نوجوانی، نیاز به تعادل هیجانی- عاطفی و سازگاری از مهارت های اجتماعی مورد نیاز دانش آموزان متوسطه، به شمار میرود (اوا، فیندلر و راندلف[11]، 1986: 42). یکی از مهمترین و اساسیترین مهارت های اجتماعی که در برقراری، حفظ و انسجام روابط بین فردی اهمیت دارد ابراز وجود است که از جمله متغیرهای تأثیرگذار بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان نیز محسوب می شود. زیرا آموزش ابراز وجود، یکی از روشهایی است که می تواند به افراد کمک کند، مهارت های مورد نیاز در تعاملات اجتماعی را یاد بگیرند و بتوانند احساسات و تمایلات خود را، با در نظر گرفتن
احساسات و خواسته های دیگران بیان کند (دریر[12] و همکاران، 2005). پژوهشهایی که در رابطه با ابراز وجود صورت گرفته، نشان دادند که ابراز وجود، یک مداخلهی اولیه و اصلی برای سازگاری با دنیای جدید و محیط ناپایدار و پرهرج و مرج امروزی است. بنابراین شناخت فواید، اثرات روانی – اجتماعی و عوامل بازدارندهی ابراز وجود، جهت رسیدن به قدرت سازگاری نقش به سزایی دارد.
انگیزه، قلب یادگیری و مهمترین شرط یادگیری است. همچنین مایهی جنبش انسان و عامل آغاز کننده، راهنما و نگهدارندهی رفتار، تا زمان دستیابی به هدف مطلوب نیز میباشد. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر انگیزه دانش آموزان انگیزه پیشرفت است که عبارت است از، گرایش کلی به تلاش کردن برای موفقیت و انتخاب فعالیتهای موفقیت/ شکست هدفگرا است (اسلاوین[21]، 2006؛ ترجمهی یحیی سیدمحمدی، 1385: 373). از دیدگاه نوتا و سریسا [22](2003) این آموزش در مورد دانش آموزان نامصمم و ناتوان در تصمیم گیری تحصیلی نیز موثر است. زیرا ابراز وجود کردن، توانایی دانش آموزان را برای جمعآوری اطلاعات مهم به منظور تصمیم گیری بهبود میبخشد و تمایل آنها را برای کسب اهداف حرفهای نیرومند میسازد.
با توجه به آنچه ذکر شد، میتوان گفت، دانش آموزانی که در ابراز عقاید خود دچار مشکل هستند، در بسیاری از مواقع دچار سرخوردگی و شکست میشوند و این مسئله باعث کاهش عزت نفس آنها و افزایش روز افزون اضطراب برای حضور در محیطهای اجتماعی میگردد، علاوه بر این عدم برخورداری از توانایی ابراز وجود به طور معمول باعث افت تحصیلی و ایجاد چرخهی نادرستی از رفتارها و عواطف نابهنجار می شود. بنابراین با آموزش به موقع مهارت هایی، مانند ابراز وجود در سنین نوجوانی میتوان نوجوانان را تا میزان قابل ملاحظهای در مقابل اینگونه چرخههای نامعقول رفتاری و عاطفی ایمن ساخت.
1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش
پژوهشها نشان می دهند اگر دانش آموزان درک درستی از خود داشته باشند، بیشتر از فرایندهای یادگیری خودتنظیمی استفاده می کنند و عملکرد تحصیلیشان بهبود خواهد یافت. به طور کلی خودپنداره با موفقیت تحصیلی ارتباط دارد نتایج پژوهشها نشان میدهد دانش آموزانی که از خودپندارهی مثبت برخوردار هستند درباره خود و تواناییهایشان احساس بهتری دارند در نتیجه در تکالیف آموزشگاهی بهتر عمل می کنند (طالبزاده نوبریان و همکاران، 1390). از این رو لازم است خودپنداره به گونهای عمیقتر و گستردهتر مورد توجه قرار گیرد
1-4- اهداف تحقیق (هدف کلی، اهداف جزئی)
1-4-1- هدف کلی
1-4-2- اهداف جزئی
- تعیین تفاوت بین سازگاری اجتماعی گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون و پسآزمون
- تعیین تفاوت بین خودپندارهی گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون و پسآزمون
- تعیین تفاوت بین انگیزه پیشرفت گروه کنترل و آزمایش در پیشآزمون و پسآزمون
- تعیین تفاوت بین ناراحتی از ابراز وجود دانش آموزان گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون و پس آزمون
- تعیین اثر بخشی آموزش ابراز وجود بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان
- تعیین اثر بخشی آموزش ابراز وجود بر خودپندارهی دانش آموزان
- تعیین اثر بخشی آموزش ابراز وجود بر انگیزه پیشرفت دانش آموزان.
- تعیین اثر بخشی آموزش ابراز وجود بر کاهش ناراحتی از ابراز وجود دانش آموزان.
[سه شنبه 1400-05-05] [ 04:57:00 ق.ظ ]
|