ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر |
وظایف و رسالت اولیه دانشگاهها گسترش و انتقال دانش است که اولی از طریق پژوهش و دومی از طریق آموزش به دست میآید (کائو و هانگ[1]، 2008). برای حصول اطمینان از تحقق این وظایف و رسالت بایستی سیستمی جهت ارزیابی آنها و زیرمجموعههایشان طراحی گردیده و در این فرایند با ملاکها و اصول خاص و علمی به بررسی آن پرداخت. به دلیل تنوع فعالیتها و هدفهای متعدد دانشگاهها، ارزیابی کارایی و سنجش بهرهوری آنها پیچیدگی خاصی دارد (لانزر و دیگران، 1998). در نتیجه از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعهیافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد نظامهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها، اهمیت دوچندان یافته است.
تعیین کارایی پژوهشی در دانشگاه حداقل از دو جهت، یکی کمک به کارکنان و اعضاء هیأت علمی دانشگاه در جهت بالابردن سطح کمی و کیفی فعالیتهای پژوهشی خود و دیگری برای کمک به مدیران در برنامهریزی و سیاستگذاری مفید و ضروری است.
در این فصل ابتدا موضوع تحقیق و مسألهای كه به دنبال یافتن راهحلی برای آن هستیم، بیانشده و در ادامه ضرورت و اهمیت تحقیق شرح داده میشود. سپس اهداف تحقیق را بیان كرده و تعاریف نظری و عملیاتی متغیرهای تحقیق بیان خواهد شد، همچنین فرضیات تحقیق را به صورت مختصر تعریف میكنیم تا در فصول بعدی تشریح شوند. قلمرو موضوعی، مكانی و زمانی تحقیق، از جمله سایر بخشهایی هستند كه در این فصل آورده شده اند.
1- بیان مسأله
مدیران سازمانها و ادارات جهت برنامه ریزی و کنترل سازمان خود، نیاز به اندازه گیری و ارزیابی عملکرد واحدهای زیرمجموع سازمان خود دارند تا بتوانند واحدها را مقایسه کرده و از نقاط ضعف و قوت واحدها آگاه شوند و پیشنهادات لازم را جهت افزایش عملکرد واحدها ارائه دهند. از آنجا که روشهای موجود ارزیابی و سنجش عملکرد واحدها اغلب تجربی و فاقد پشتوانه علمی محکمی بوده و بهعلاوه، به دلیل استاندارد بودن این روشها، نتایج آنها در سازمانهای مختلف با یکدیگر قابل مقایسه نیستند در این مطالعه برای ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، از روش علمی تحلیل پوششی داده ها[2] که از روشهای متداول ارزیابی عملکرد در زمینه های مختلف برای واحدهای تولیدی و خدماتی میباشد، استفاده شده است.
تحلیل پوششی داده ها روشی برای مقایسه و ارزیابی کارایی نسبی واحدهای تصمیم گیرندهای است که هر یک دارای چندین ورودی و خروجی مشابه هستند، مانند مدارس، دانشگاهها، بانکها و غیره (کلین[3]، 2001).
آموزش عالی در ایران در طی دو دهه گذشته با چالشها و مسائل متعددی مواجه بوده است. گسترش کمی دانشگاهها، کثرت موسسات آموزشی متنوع، افزایش تعداد دانشجویان و گاه وجود خیل عظیم دانش آموخته بیکار از جمله چالشهایی هستند که نظام آموزش عالی ایران را با مشکلات عدیدهای مواجه نموده است. گسترش کمی نظام آموزش عالی بدون توجه به ظرفیتهای موجود و توان بافت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، کاهش کیفیت نظام آموزش عالی را به دنبال خواهد داشت. وظایف و
رسالت دانشگاهها گسترش و انتقال دانش است که تنها از طریق آموزش و پژوهش امکان پذیر خواهد بود. برای حصول اطمینان از تحقق این وظایف و رسالت می باید سیستمی جهت ارزیابی کارایی و بهرهوری واحدهای آموزشی طراحی گردد.
در طول سالهای گذشته مدلهای مختلفی برای اندازه گیری كارایی دانشگاهها و مراكز آموزشی ابداع شده است كه میتوان به دو دسته كلی مدلهای سخت با تكیه بر داده های كمی و عینی (تحقیق در عملیات[5]، اغلب مدلهای تصمیم گیری چند معیاره[6]، مدل تحلیل پوششی داده ها[7]، تکسونومی عددی) و همچنین مدلهای نرم با تأکید بر داده های ذهنی و کیفی (تجزیه وتحلیل سلسلهمراتبی[8]، روش دلفی وگروه هایاسم) تفکیک کرد (آذر، 1385). روش تحلیل پوششی داده ها یک روش کارآمد در ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیری میباشد که با بکار بردن مدلهای برنامه ریزی خطی کارایی واحدها را اندازه گیری مینماید. لذا در این تحقیق، به منظور ارزیابی گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر از روش تحلیل پوششی داده ها استفاده مینماییم. مسأله اصلی تحقیق حاضر عبارتست از:
“وضعیت عملکرد گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر از حیث کارآمدی چگونه است؟”
1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق
از آنجا که امروزه یکی از شاخص های اصلی سنجش توسعه یافتگی کشورها، سهم یک جامعه در تولید دانش است، ارزیابی عملکرد واحدهای آموزشی و به تبع آن ارتقای کارایی آنها اهمیت دو چندان یافته است. بررسی عملکرد گروه های آموزشی دانشگاهها به چند دلیل عمده انجام می پذیرد که مهمترین آنها عبارتند از:
دانشگاهها به منظور کنترل و نظارت بر عملکرد گروه های آموزشی تحت نظارت خود میبایست وضعیت آنها را با معیارها و ابزار مناسبی بررسی نمایند.
به منظور ایجاد مسئولیت پذیری مدیران اجرایی (مدیر گروه های آموزشی) عملکرد آنها با ابزار دقیقی سنجیده شود و بدین ترتیب زمینه رقابت بین گروه های آموزشی فراهم گردد.
با بررسی عملکرد میتوان معیارهای مناسبی برای تخصیص بودجهها و منابع موجود بین گروه های آموزشی موجود به دست آورد.
با ارزیابی عملکرد گروه های آموزشی و مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت آنها و ایجاد بستری مناسب زمینه ایجاد رقابت سالم و ارتقاء سطح کمی و کیفی عملکرد گروه ها فراهم خواهد شد.
1-4 اهداف و کاربردهای تحقیق
1-4-1 هدف اصلی تحقیق
هدف اصلی این تحقیق بكارگیری روش DEA برای ارزیابی كارایی گروه های آموزشی باهدف تعیین گروه های كارآ و ناكارآ، تعیین مرزكارآیی، تعیین میران بهبود عملكرد گروه های ناكارآ و رتبه بندی آنها بوده است.
1-4-2 اهداف علمی تحقیق
ارزیابی کارایی هر یک از گروه های آموزشی و تعیین نقاط قوت و ضعف آنها
شناسایی دلایل عدم ناکارایی هریک از گروه های آموزشی
رتبه بندی هریک از گروه های آموزشی
1-4-3 اهداف کاربردی
از آنجایی كه این تحقیق در سطح گروه های مختلف آموزشی سازمان (دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر) میباشد هدف كاربردی آن تعیین گروه های آموزشی ناكارآ و كارآ میباشد، تا بتوان در تخصیص منابع و برنامه ریزی برای آتی اقدام نمود.
از این رو گروه های ذینفعان عبارتند از:
حوزه معاونت آموزشی دانشگاه بویژه مدیریت برنامه ریزی به منظور برنامه ریزیهای آموزشی
حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه به منظور استفاده از ظرفیتهای پژوهشی استادان، دانشجویان فعال و برنامه ریزی برای تخصیص اعتبارات پژوهشی به دانشكدهها
حوزه معاونت اداری و مالی دانشگاه به منظور تخصیص بهینه منابع مالی
[سه شنبه 1400-05-05] [ 09:42:00 ب.ظ ]
|