همسوئی استراتژیهای بازاریابی و تولید در صنعت سیم و کابل |
:
سازمانها جهت بقا در دنیای پر از رقابت امروزی، ملزم به تجهیز نمودن خود به روشهای مؤثر علمی میباشند که یکی از این روشها، مبحث استراتژیهای سازمانی است. با تعیین استراتژیهای سازمان، مسیر و جهتگیری کلی سازمان مشخص خواهد شد و سازمانِ متشکل از واحدهای مختلف، در جهت این استراتژی حرکت خواهد کرد. با توجه به اینکه استراتژیها از اهداف کل سازمان و اهداف واحدهای مختلف یک سازمان شکل میگیرند و گاهی اهداف یک بخش با اهداف دیگر واحدها و بخشهای سازمان نهتنها همخوانی ندارد، بلکه در تضاد و تقابل با یکدیگرند، سازمانها جهت توانائی اجرای این استراتژیها ملزم به ارائه الگویی جهت همسوسازی آن ها میگردند. استراتژیهای همسو شده، نهتنها موجب کاهش هزینههای سازمان میگردند بلکه باهم افزایی ایجادشده توسط واحدهای مختلف، انعطافپذیری لازم در پاسخگویی به نیاز بازار و تهدیدات و فرصتهای محیطی را فراهم آورده و سازمان را از حالت واکنشی و منفعلانه در برابر محیط خارج نموده و به سازمانی آیندهنگر و چابک تبدیل می کند و درنهایت سازمان را بهسوی بقا، پیشرفت و سودآوری سوق میدهند.
ازآنجاییکه این پژوهش، چند حوزه تخصصی مدیریت را موردبررسی قرار داده است، ابتدا مختصری در مورد استراتژی، چگونگی ورود آن در حوزههای مدیریتی و تعاریفی که پژوهشگران مختلف از آن ارائه نمودهاند را مطالعه نموده و سپس در دو مسیر استراتژیهای تولید، پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه و همسوییهای بیانشده درزمینه استراتژیهای تولید با دیگر استراتژیهای سازمانی و در مسیر مشابه استراتژیهای بازاریابی، پژوهشهای محققان مختلف در این زمینه و همسوییهای استراتژیهای بازاریابی با دیگر استراتژیهای سازمانی موردبررسی قرار خواهد گرفت و درنهایت مطالعه این دو مسیر منجر به بررسی همسویی استراتژیهای تولید و بازاریابی خواهد شد.
مبانی نظری و پیشینه پژوهش :
به دلیل ساختار تعریفشده برای این فصل و پیوستگی موضوع ادبیات نظری و پیشینه پژوهش برای همه مؤلفهها همزمان تعریف خواهند شد.
2-3. استراتژی و ماهیت آن:
تدوین برنامههای سازمان در جهت هدایت عملیاتی که در یک سازمان باید انجام شود استراتژی سازمان را مشخص می کند. این عملیات میتواند شامل کالاها و خدماتی باشد که به مشتریان عرضه میگردد، مشخص نمودن اهدافی که سازمان باید به آن ها دست یابد و یا تعیین خطمشیهای تخصیص منابع و حتی تدارک منابع برای سازمان باشد. استراتژی به دلیل محدودیت منابع و رقابت مطرح میگردد و ازآنجاییکه سازمانها با محدودیت منابع و تعدد رقبا مواجهاند، توجه به این مبحث برای آن ها از موارد حیاتی و مهم بهحساب میآید. این در حالی است که صرف منابع محدود سازمان برای امور کماهمیت و غیرضروری، به معنای خالی کردن میدان برای رقبایی است که منابع خود را بر موضوعات اصلی سازمان متمرکز کردهاند. (مقبل و همکاران، 1392).
استراتژی دارای سه بعد است که عبارتاند از: فرایند، محتوا و عبارت. عنصر فرایند با مباحث چگونه، چرا و چه وقتِ استراتژی، محتوای استراتژی با موجودیتِ استراتژی، (استراتژی چیست) و عبارت استراتژی با جایگاه استراتژی (محیطی که استراتژی در آن قرار میگیرد. محیط داخلی و خارجی سازمان) در ارتباط هستند تا بتوانند استراتژی را شکل دهند. بنابراین نمیتوان این ابعاد را بهطور مستقل موردبررسی قرارداد. فرایند استراتژی، فرایندی است خطی که شامل تجزیهوتحلیل، فرموله کردن و تکمیل است. در مرحله تجزیهوتحلیل، فرصتها و تهدیدهای محیطی بهدقت موردبررسی قرارگرفته، در مرحله فرموله کردن، گزینههای استراتژیک مشخص گردیده و در عمل مورداستفاده واقع خواهند شد. با توجه به اینکه شرایط سازمانها بسیار متفاوت از یکدیگرند، محتوای استراتژی بین سازمانها نیز بسیار متفاوت خواهد بود. (بهاورنیا، 1384)
2-3-1. تاریخچه استراتژی:
[1]Lockheed AircraftCorporation
[2] Boston Consulting Group
[سه شنبه 1400-05-05] [ 03:14:00 ب.ظ ]
|