شناسایی و اولویت بندی موانع حمایت مالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان |
1-2 تعریف مسئله و بیان سوالهای اصلی تحقیق
به هر حال مروری بر تحقیقات نشان میدهد که برخی محققان موانع توسعه حمایت ورزشی را در شرایط و نظام اقتصادی کشورها جستجو کرده اند (الهی و همکاران ،گی کو). و برخی دیگر عواملی چون عدم نمایش گستردهی تلویزیونی مدیریت نامؤثر بازاریابی و اعتبار پایین آرم یا نشان ورزش مورد حمایت را درتوسعه جذب حمایتمالی مورد تأکید قرار دادهاند (استرلایز، س2005).
بررسی جامع محقق نشان داد که مروری جامع بر موانع حمایت مالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان صورت نگرفته است و اکثر تحقیقات درسطوح دیگر ورزش و یا در خارج از کشور انجام شده و هیچ تحقیقی در این سطح از ورزش و ورزش قهرمانی استان کرمان صورت نگرفته است و یا محقق به آن دسترسی پیدا نکرده بنابراین سوال اصلی مطالعه حاضر این است که چه موانعی پیش روی شرکتهای خصوصی برای حمایت مالی از ورزش قهرمانی استان کرمان وجود دارد؟ و اولویت بندی این موانع چگونه است؟
1-3 اهمیت و ضرورت اجرای تحقیق
موضوع حمایت در ورزش مسألهای است که در تمام دنیا با جدیّت دنبال میشود؛ چرا که در صورت نبود حامیان مالی ورزش بسیاری امتیازاتش را از دست میدهد. اما متأسفانه در کشور ما فرهنگ بازاریابی و بحث حامیان مالی در ابتداییترین مراحل خود قرار دارد و به دلیل ناآشنایی مدیران با این مقوله، هنوز زیر ساختهای لازم برای اینکار شکل نگرفته، محیط حقوقی آن فراهم نشده و آیین نامهها و فرمهای قرارداد تدوین نشده و در یک کلام هیچ کار اساسیای صورت نگرفته است (فاعد، 2006). در دهههای اخیر اغلب دولتها با توجه به کسری بودجه و بحرانهای مالی، اقدام به واگذاری بخشهای دولتی به بخشهای خصوصی کرده اند. درکشور ایران نیز طبق اصل 44 قانون اساسی و برنامه چهارم توسعه دولت موظف است که بخشهای خود را به بخشهای خصوصی واگذار کند. بخشها و باشگاههای دولتی نیز از این امر مستثنی نیستند و لازم است که باشگاههای ورزشی تحت حمایت بخش خصوصی قرار گیرند. بنابراین باشگاهها و سازمانهای ورزشی باتوجه به این مساله که یکی از راه های تامین بودجه کافی جهت انجام فعالیتهای ورزشی جذب شرکتها و سازمانها جهت حمایتمالی است، باید بازاریابی و در نهایت جذب حامیان مالی را جزء وظایف مهم خود قرار دهند (جماعت، 1390).ادامه حیات باشگاهها و تیمهای معتبر در شرایط کنونی بدون پشتوانه مالی و اقتصادی امکان پذیر نیست. زیرا ورزش نیز مانند هر پروژه ملی دیگر جهت رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده خود نیاز به منابع مالی دارد. گرچه این منابع مالی درحال حاضر از روشهای مختلف نظیر تخصیص اعتبارات دولت درقالب بودجه های مختلف تهیّه می شود، اما این میزان بودجه درمقایسه با سایر فعالیتهای دولتی درصد بسیار ناچیزی از منابع دولتی را به خود اختصاص میدهد (معماری،1386).
بنابراین سازمانهای مختلف که مسئولیت امر ورزش کشور را برعهده دارند قادر نخواهند بود با اتّکا به بودجه دولتی نیازهای خود را تامین نمایند و از طرفی با توجه به تاکید دولت مبنی بر خصوصی سازی در برنامه چهارم توسعه، تمامی باشگاهها برای بقاء چارهای جزء ایجاد درآمد ندارند (محرم زاده ،1385).
استان کرمان بدلیل وجود منابع درآمدی فراوان که قطب معدن کشور می باشد و دارا بودن 37 شرکت بین المللی و جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر می تواند یکی از قطب های ورزش کشور به حساب آید اما بدلیل نبود حامیان مالی مناسب یکی از ضعیف ترین استان ها در بحث ورزش قهرمانی به حساب می آید لذا تحقیقی در این استان برای شناسایی دلایل حامیان برای حمایت نکردن از ورزش ضروری است.
میتوان امید داشت که یافته های این تحقیق برای دو گروه اهمیت و ضرورت داشته باشد ابتدا برای جامعه ورزش(تیمها و رشته های حمایت شونده و غیر حمایت شونده) و دوم برای جامعه کسب کار( شرکتها و سازمانهای حمایتکننده و غیر حمایت کننده) بنابراین محقق بر آن شد تا موانع حمایتمالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان را شناسایی و سپس آنها را اولویت بندی کند. حضور حامیانمالی در ورزش و حمایتمالی از این بخش می تواند باعث توسعه ورزش شود که در نتیجه باعث بهبود کیفیت زندگی،تامین سلامت،نشاط وارتقای اعتمادبه نفس و روحیهی نظم پذیری در افراد شود. ضرورت حضور حامیان مالی در ورزش و حمایتمالی در این بخش به دلیل کاهش سرمایه گذاری دولت دربخش ورزش می تواند جایگزینی برای منابع مالی دولتی باشد. لذا با توجه به وجود موانع در حمایتمالی شرکتها جا دارد که این عوامل
شناسایی و اولویت بندی شود تا مسئولین بتوانند با برنامه ریزی این موانع را مرتفع کنند تا زمینه برای حضور شرکتهای خصوصی در ورزش استان کرمان فراهم شود. رونق گرفتن حمایت مالی ازورزش سبب بدست آوردن فواید فراوان ذکر شده برای جامعه می شود.
1-4 اهداف تحقیق
1-4-1 هدف کلی
هدف کلی تحقیق حاضر شناسایی و اولویت بندی موانع حمایتمالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان بود.
1-4-2 اهداف اختصاصی
- توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی مدیران شرکتها.
- مقایسه موانع حمایتمالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان.
1-5 فرضیه های تحقیق
1. بین امتیاز مانع قانونی-دولتی با نمره ملاک در حمایت مالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان اختلاف معناداری وجود دارد.
2. بین امتیاز مانع بسترسازی حرفهای با نمره ملاک در حمایت مالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان اختلاف معناداری وجود دارد.
3. بین امتیاز مانع تبلیغاتی با نمره ملاک در حمایت مالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان اختلاف معناداری وجود دارد.
4. بین امتیاز مانع مدیریت ورزشی با نمره ملاک در حمایت مالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان اختلاف معناداری وجود دارد.
5. بین موانع شناسایی شده در حمایت مالی شرکتهای خصوصی از ورزش قهرمانی استان کرمان اختلاف معناداری وجود دارد.
[1] Gratton & Taylor
[2] Keshock
[3] Shank
[4] Gratvn
[5] Emery
[سه شنبه 1400-05-05] [ 05:12:00 ق.ظ ]
|