سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در قبال شرکت های هرمی |
طرح و بیان مسئله
بازاریابی شبکهای[1] پدیدهای نوین به منظور گسترش بازار هدف و دستیابی به بازارهای بین المللی است که میتواند در خدمت تجارت به کار گرفته شود و موجبات شکوفایی اقتصادی را فراهم آورد چرا که در این شیوه بازاریابی، فروش کالا و خدمات به صورت مستقیم و چهره به چهره صورت میگیرد.
کشور ما نیز از چشم این شرکتهای سود جو دور نمانده و در سال78 اولین شرکت هرمی به ایران راه پیدا میکند و تا کنون این شرکتها از طریق تحولات بیشماری که در نحوه فعالیت خود به وجود آوردهاند مردم کشور ما را متضرر و دستگاه های قضایی را با مشکلات عدیدهای در برخورد با آن ها مواجه کردهاند.
در ایران پس از یک دوره بیتوجهی به فعالیت این شرکتها، با به وجود آمدن مشکلاتی برای مردم، دستگاههای حمایتی (قضایی) به ضرورت برخورد با این پدیده پی بردند، اما قانونی خاص در این زمینه وجود نداشت و قضات محترم، جهت صدور رأی به قوانین سابق که شاید در این زمینه چندان راهگشا نبود استناد مینمودند.
پس از گستردهتر شدن این موضوع، در دی ماه سال 1384 در مجلس شورای اسلامی قانونی تصویب شد، که با تحلیل آن میتوان سیاست جنایی تقنینی جمهوری اسلامی ایران را در اینباره فهم نمود. برای رسیدن به سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران پیرامون این شرکت ها باید سیاست جنایی قضایی و سیاست جنایی اجرایی را نیز از طریق بررسی پروندههای تشکیل شده تحت این موضوع و رویکرد قضات و نوع تصمیمات آن ها و روند اجرایی این پروندهها و همچنین نحوه کشف این نوع شرکتها و چگونگی مشارکت مردم مورد تحلیل قرار داد (به طور موردی میتوان به پرونده شرکتهایی چون گولدکوئست و شرکت های دیگر پرداخت). درضمن بررسی سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران به سیاست جنایی کشور فرانسه نیز که در سال 1953 میلادی این فعالیتها را ممنوع نمودهاند خواهیم پرداخت.
سؤالهای تحقیق:
سؤالاتی که در رابطه با موضوع مورد بحث از لحاظ حقوقی مورد توجه ما بوده و برای یافتن پاسخ این سؤالات، اقدام به انجام تحقیق پیشرو نمودیم، عبارت است از:
- سیاست جنایی جمهوری اسلامی ایران در زمینه شرکتهای هرمی رویکردی کیفری است یا غیرکیفری؟
- این سیاست در کشور فرانسه به چه صورت بوده است؟
- برای ایجاد یک سیاست جنایی دراینباره و پیشگیری، نهادهای اجرایی، چه اقدامات مؤثری انجام دادهاند؟
- رویکرد قضایی نسبت به اجرای قوانین مربوط به مسئله چگونه بوده است ؟
فرضیههای تحقیق:
با توجه به سؤالهای تحقیق، فرضیههای آن از قرار زیر میباشد:
- سیاست جنایی کشور ما درقبال این طرحها یک سیاست کیفری بوده و برخوردی سرکوبگرانه با مسئله طرحهای هرمی داشته است.
- سیاست جنایی کشور فرانسه تلفیقی از الگوهای کیفری و غیر کیفری است. چرا که قانونگذار فرانسه این شرکتها را ذیل قانون حمایت از مصرف کننده طی دو ماده ممنوع اعلام نموده است.
- گرچه برخی نهادهای اجتماعی از جمله صدا و سیما در پیشگیری ازوقوع این جرم مؤثر بودهاند، اما سیاست سرکوب شدید فعالیت در این طرحها سبب زیرزمینی شدن آن ها میشود.
- در یک سیاست جنایی منسجم دستگاه قضایی، باید آنچه را از طریق سیاست جنایی تقنینی به وی محول شده است اعمال نموده و در راستای پیشگیری از وقوع و
- تکرار جرم، که هدف سیاست جنایی است، تمام تلاش خود را انجام دهد که به نظر میرسد در موضوع تحقیق این هماهنگی میان دو حوزهی تقنین و سیاست جنایی قضایی وجود نداشته است.
نوع و روش تحقیق:
در این تحقیق برای کشف سیاست جنایی کشورمان نیازمند تحلیل و بررسی انواع سیاست جنایی، از جمله سیاست جنایی تقنینی، قضایی و اجرایی بوده و با ارائه مصداق مورد تحقیق و پژوهش به عمومات مربوط به سیسات جنایی به تحلیل این مسئله پرداخته شده است لذا میتوان این پژوهش را از نوع تحلیلی و توصیفی دانست.
در این تحقیق همانند اکثر تحقیقات علوم انسانی، از منابع کتابخانهای، که در آن محقق ابتدا به جمع آوری اطلاعات مرتبط با موضوع تحقیق از طریق مطالعه منابع مرتبط و در صورت لزوم فیش برداری از منابع پرداخته و مواد اولیه لازم برای پژوهش خود را جمع آوری میکند و سپس در روند نگارش تحقیق به تحلیل و نقد دادههای مذکور خواهد پرداخت، استفاده شده است.
مشکلات تحقیق:
در این تحقیق با توجه به اینکه در برخی موارد نیازمند استفاده از آراء محاکم و آمارهایی از سوی نهادهای اجرایی نظیر نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و صداوسیما بودیم، اما همکاری لازم و مفیدی در این باره صورت نگرفت و محقق را به برخی مصاحبهها و یا استفاده از برخی سایتها سوق داد که شاید به لحاظ علمی از درجه اعتباری متقن در تحلیل مباحث برخوردار نباشند.
سازماندهی تحقیق:
این پژوهش مشتمل بر دو بخش است که در بخش اول به لحاظ مشابهت بسیار زیاد فعالیتهای هرمی و بازاریابی شبکه با یکدیگر،(که افراد جامعه و حتی قضات و رسانههای گروهی که نقش اطلاعرسانی را به عهده دارند را با مشکل مواجه نموده است.) به شناخت این دو فعالیت و وجه ممیزهی آن ها پرداخته شده است.
در این بخش همچنین به نحوهی فعالیتهای هرمی در سایر کشورها، ارکان تشکیل دهنده این طرحها و آثار و پیامدهای آن ها اشاره شده است، که در جهت پیشگیری از گرفتار شدن مردم در دام سودجویان و همچنین انتخاب یک سیاست جنایی مؤثر میتواند مفید باشد.
در بخش دوم به بررسی سیاست جنایی کشورمان و کشور فرانسه با بررسی انواع سیاست جنایی پرداخته شده است.
سیاست جنایی تقنینی که اساس و شالوده یک سیاست جنایی است و از اهمیت زیادی برخوردار است در فصل اول این بخش مورد توجه قرار گرفته و جنبههای مختلف قوانین مربوط به فعالیتهای هرمی مورد تجزیه و تحلیل واقع شده است.
در فصل دوم این بخش به نحوهی عملکرد نهادهای قضایی و اجرایی در راستای جامهی عمل پوشیدن به قوانین اشاره شده است.
در پایان به مهمترین نتایج حاصله از این پژوهش اقدام شده است.
[1] Network Marketing
[سه شنبه 1400-05-05] [ 06:31:00 ق.ظ ]
|