تبیین تعهد سازمانی با تاکید بر شبکه سازی در شرکت آب و فاضلاب شهر رشت |
امروزه در مدیریت منابع انسانی یکی از موضوعات موردتوجه، تأمین نیازهای کارکنان در جهت ایجاد انگیزه برای بالا بردن کیفیت کار آنان و بهرهگیری هر چه بیش تر از نیروی انسانی در سازمان هست. از دیرباز یکی از مهمترین دغدغههای مدیران منابع انسانی درک عوامل انگیزشی کارکنان و بهتبع آن بهبود عملکرد آنان بوده است. امروزه مدیران در هر سطحی که به اداره امور کارکنان خود میپردازند، با همکارانی سروکار دارند که حالتها، سلیقهها و روحیاتشان تأثیری گسترده بر عملکرد عمومی سازمان یا مؤسسه آن ها دارد. در میان افرادی که دل به کار نمیدهند و شور و اشتیاق و انگیزهای برای انجام وظایف خود ندارند، بیش ترین آسیب را به اهداف و برنامههای مدیریت وارد میآورند، زیرا انگیزه افراد مستقیماً با تعهدات سازمانی[1] آنان ارتباط دارد. تعهد سازمانی یک نگرش مهم شغلی و سازمانی است که در طول سالهای گذشته موردعلاقه بسیاری از محققان رشتههای رفتار سازمانی و روانشناسی اجتماعی بوده است. این نگرش در طول سه دهه گذشته دستخوش تغییراتی شده است که شاید عمدهترین تغییر در قلمرو مربوط به نگرش چندبعدی به این مفهوم تا نگرش یکبعدی به آن بوده است. این مفهوم که امروزه جایگاه مهمی را در تحقیقات مذکور از آن خودساخته است، بیش از هر چیز ناشی از اعتقاد شدید فرد به سازمان و پذیرش اهداف آن و تلاش در جهت رسیدن به آن اهداف است. درنتیجه این دو عامل، نوعی وابستگی عاطفی و روانی در فرد شکل میگیرد که او را مایل به بقاء در سازمان میکند. باوجوداین، بایستی اذعان کرد، آگاهی از همه نگرشهای کارکنان برای مدیران سازمان اهمیت چندانی نداشته اما بااینوجود تعهد سازمانی هرگز اهمیت خود را از دست نداده و همچنان میتواند موردتحقیق قرار گیرد. ازآنجاکه طبق تحقیقات صورت گرفته، کارکنان در سازمان میتواند متأثر از نگرشهایشان باشد. ازاینرو، آگاهی از آن ها برای مدیران سازمانها ضروری به نظر میرسد.
در این فصل ابتدا به بیان مساله و سپس ضرورت و اهمیت تحقیق، اهداف، سوا لات، مدل، فرضیه و قلمرو تحقیق پرداخته میشود.
1-2) بیان مساله
یكى از مؤلفه هاى اثرگذار در سازمانها میزان تعهد سازمانى اعضاى سازمان است. تعهد سازمانی رفتارهای افراد را تحت تأثیر قرار میدهد، تعهد بیانگر احساس هویت و وابستگی فرد به سازمان است، هیچ سازمانی نمیتواند بدون تعهد و تلاش کارکنان موفق گردد، کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند نظم بیش تری در کار خوددارند مدت بیش تری در سازمان میمانند و کار میکنند، مدیران باید تعهد و پایداری خود و کارکنان به سازمان را حفظ کرده و پرورش دهند (صالحی و همکاران، 1392، ص 103).
یکی از نگرشهای موردتوجه کارکنان، رضایت شغلی[2] است که این به دلیل ارتباطات آن با تعهد سازمانی و گردش مالی هست. در تحقیقهای گستردهای تعدادی از دستههای اصلی پیشایندهای رضایت شغلی شناساییشدهاند؛ اما در تحقیق مربوط به رضایت شغلی از اثرات اجتماعی در حرفهی فروش غفلت شده است. بهاستثنای تحقیق مربوط به اثرات ایزوله سازی محیط کار و نیز روابط دوستی، تحقیقات اندکی درباره اثرات برتعاملهای اجتماعی[3] درفروش صورت پذیرفته است. (Macintosh & Krush,2014,p1)
بررسی ابعاد مختلف تعاملات اجتماعی نشان می دهد که، رفتار شبکهسازی[4] سرمایهای را به دست میآورد که افراد در توسعه و حفظ روابطشان ایجاد می کنند. مردم ازاینروابط بهره میگیرند، زیرا دسترسی آن ها به منابع مرتبط با شغل، حرفه و غلبه بر احساساتشان افزایش مییابد Stewart & etal, 2010,p553)). در هنگام کار، همکاران حمایت اجتماعی را فراهم میدارند،که می تواند سبب کاهش استرس شغلی[5] و ارتقاء امنیت[6] و خلقوخوی مثبت شود. شبکهسازی با همکاران سبب تسهیل اجتماعی سازی فروشنده شده و بهموجب آن انتظارات و ادراکات شفافتری از نقش ایجاد میگردد. با فراهم نمودن منابعی هم چون توصیه، دستور و یاری،
همکاران میتوانند به کاهش ابهام در نقش و اضافهبار کمک نمایند که همهی این عوامل اثرات منفی بر رضایت شغلی دارند. شبکهسازی فرد در یک سازمان به تقویت اعتبار وی کمک کرده و سبب رسیدن به حس موفقیت شغلی بالایی خواهد شد. رفتارهای شبکهسازی خارجی باهدف گیری سایر حرفهها نیز میتوانند رضایت شغلی را تقویت بخشند (Chiaburu & Harrison, 2008,p1085).
لذا این تحقیق به بررسی تبیین تعهد سازمانی با تأکید بر شبکهسازی در شرکت آب و فاضلاب شهرستان رشت پرداخته میشود.
1-3) ضرورت و اهمیت تحقیق
1-4) اهداف تحقیق
با توجه به اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، اهداف تحقیق حاضر به شرح زیر هست:
- اهداف علمی
باتوجه به بیان مساله و اهمیت و ضرورت تحقیق ،اهداف علمی تحقیق به شرح زیر میباشد:
- توصیف متغیرهای موجود در تحقیق شامل رضایت شغلی، تعهد سازمانی و شبکهسازی.
- تعیین ارتباط بین متغیرهای مذکور در مدل علی تحقیق در راستای تبیین تعهد سازمانی با تأکید بر شبکهسازی در شرکت.
- آزمون مدل ارائهشده با بهره گرفتن از مدل معادلات ساختاری.
- آزمون فرضیه های تحقیق.
- اهداف کاربردی:
از نتایج حاصل از تحقیق حاضر سایر شرکتهای دولتی و خصوصی نیز میتوانند استفاده کنند.
1-5) سوالات تحقیق
با توجه به اهداف تحقیق سوا لات اصلی و فرعی تحقیق عبارتاند از:
1-5-1) سؤال اصلی تحقیق
باتوجه به اهداف تحقیق سوال اصلی تحقیق به شرح زیر می باشد:
آیا بین شبکهسازی و رضایت شغلی با تعهد سازمانی رابطه مثبت وجود دارد؟
1-5-2) سوالات فرعی تحقیق
سوالات فرعی تحقیق نیز به صورت زیر می باشند:
- آیا بین شبکهسازی همکاران و رضایت شغلی با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.؟
- آیا بین شبکهسازی حرفهای و رضایت شغلی با با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.؟
- آیا بین شبکهسازی مشتری و رضایت شغلی با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.؟
- آیا رضایت شغلی و تعهد سازمانی با توجه به جنسیت رابطه وجود دارد.؟
1-6) چهارچوب نظری و مدل تحقیق
مدلی که در این تحقیق جهت بررسی تبیین تعهد سازمانی با تأکید بر شبکهسازی در شرکت مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت در نمودار(1-1)نشان دادهشده است.
این مدل از تحقیق مکینتاش و کروش[11] (2014)استخراجشده است.
[سه شنبه 1400-05-05] [ 09:14:00 ب.ظ ]
|